Učitelj
846 УЧИТЕЉ
Методика
Ј. Телебаковић, учит.
ПОТРЕБА ОЧИГЛЕДНИХ СРЕДСТАВА У НАСТАВИ | И ПРИБАВЉАЊЕ ЊИХОВО“ ]
Поштована Господо,
Радујем се што ми је управа Учит. Удружења дала оваку сјајну прилику, да неколико својих мисли и осећаја које одавно гајим, изложим овде међу вама, а које ће вас само потсетити, на
· један педагошки захтев, који је у нашим школама стицајем разних околности, веома занемарен.
Тај педагошки захтев јесте употреба очигледности и наставних срестава у настави.
Тежиште мога говора биће најпре у томе, да освежи оно, што се некад учило, па и сад зна, али довољно у то не верује; а то је потреба очигледности у настави.
За тим, као главни задатак овог говора долази, да све што је у учитељству вољно да ради и усавршава се у послу, одушевим. за рад на очигледној настави.
Доказивати потребу очигледности у настави пред учит. скуп"штином илузорно је пошто је то свакоме члану њеном довољно познато. Педагози и филозофи, испитивачи дечје душе и школски практичари утврдили су не једанпут, да је настава, а особито настава ј у осн. школи, без наст. средстава, без вредности; да је она терет . ученику а још тежа учитељу; да успех без ње није трајан, нити знање продуктивно ни практично.
Очигледност са психолошке стране заснива се на принципу, да су све преставе, код којих участвује што више чула, јасније, потпуније, трајније и лакше подложене везивању, са осталим преставама путем сличности и различности свих својих особина, од онамо. где то није случај. Тај закон важи за нормално развијена чула и ум, а како ли је то тек важно за слабо-умнију децу, и децу, чија машта — уобразиља, није довољно јака, да замисле оно, што видели нису. 5
» Предавање на ХХЈХ Учитељској Скупштини.