Učitelj

МЕТОДИКА - 847

Није ми задатак, да расправљам очигледност у настави, као принцип у мешодици, већ да га са чисте практичне машеријалне стране обрадим, колико оваке прилике дозвољавају Зато ћу са уводом бити кратак и почети са данашњим стањем очигл. средстава у нашим школама.

Један од наших педагога рекао је: „наше су школе празне собе, које нас према томе највише потсећају на турске школе,“ То се осећа нарочито онде, где је у таквој празној школи и учитељ скучен и неумешан у раду те се такве школе од турских разликују што се на патосу не седи и на колену не пише. Ова се сличност највише истиче у оскудици наставних срестава, јер се, сем по негде набављених и већ не потпуних метарски мера, у стотинама наших школа, ништша од наст. срестава не налази.

Кад се зна да је очигледност једно од најважнијих педагошких и методичких начела, основано на психолошким законима, зашто ипак 34 школа, нарочито сеоских ни до данас од ослобођења нашег не успеше да у овом погледу значајнији корак учине г

И оно што би могли наставници и педагози урадити на овом послу, не раде, из разноврсних разлога, а понајвише: неко неће, неко не смије, а понајвише — не умеју.

Кад је стање овако код конкретних предмета, како ли тек стоје апстрактне ствари. А познато је да деца све апстрактне ствари везују за материјалан облик и свет, или им чак и такав облик дају.

Све зло које од тога излази, пада на терет детиње душе, јер се наставници које-како постарају, те овако тешке и апстрактне ствари „истешу“ без икаквих јаснијих престава и односа а са тешком муком својом и својих ученика.

Већина наставника извињава се за овакво стање школа неумешношћу у техн. раду. Ја у то не верујем. Зар учитељи знају радити у башти, пчеларити, водити политику, радити у задругама, млекарити, соколити а многи од њих и специјалне ручне радове могоше изучити, а не могу ма и најмањи део тог знања да употребе на прибирање и справљање наст. средстава, на корист и спас и себи и деци. Да ли је то вероватно Рећи ће неко: Ово нам се плаћа а оно се мора, а наст. средства нит се морају ни плаћају. И овако се петице добијају. Нећу говорити о петицама. Нека сваки о њима мисли како хоће, а велим да се у начелу одлична оцена не може добити без наст. средстава, јер није педагошки. оправдана она би се оправданије могла дати ономе, коме је методика и пси-