Učitelj
848 УЧИТЕЉ
хологија непозната, него ли педагошки образованом човеку. Ценити успех у настави, без срестава, грех је, јер се многи недостатак у умном развићу ученика накнади очигледношћу и погодним. наставним средствима.
Генетички метод не да се ни замислити у много предмета без наст. средстава. ~
Тај метод без средстава захтева много говора — запиткивања објашњења и потсећања често. пута на оно раније учено, што деца такође — нису видела. Ту наставника спопадну такође беле пене, па ако још изгуби стрпљење, због глупих одговора, због сувишне апстракције онда настаје плач и јаук...
Наставник, који се служи очигледношћу пушта ученике да посматрају сами предмет. Почиње пропитивање по извеском реду: особине предмета и др. и само оно што ученици нису запазили, наглашава се и објасни. Други главнији део у предавању јесте чисто формалан а то је груписање појмова о предмету у целину упознавање израза и поправљање у говору тј. примена језика. Наставник треба да је уверен, да је садржина предмета примљена и јасна у свести ако се очигледност употреби а то је заслуга очигл. срестава.
[. Корист од наст. средстава дакле у томе су што ученици лакше схватају садржину предмета у предавању.
П. Помаже учитељима јер мање говоре и лакше успех лостижу. Ш. Користе науци коју престављају и чије законе доказују.
ГМ. Стварају веру у науку и истину код ученика.
М. Чине наставу интересантном и примамљивом.
МТ. Буде ученика више на размишљање и пракшилан рад.
МП. Јачају машту а код историје и земљописа буде /ачу љубав према отаџбини и народу.
МШ. Привлаче пажњу грађана ка школи и љубав њихову ка учитељу.
1Х. Спремање наст. срестава уздржаваће учитељи често пута да у слободном времену, у досади, не чини оно, што му не личи. Млади учитељи у почетку свога рада несвесни су свега зла од празне школе и у одушевљењу према раду, испуњавају школу речима, док не почну кашљуцати. И поред тога учитељи доцније остају немарни према наст. срествима. Многи од наставника верује да се пластичним причањем може све преставити. И ја нисам дуги низ година веровао да 4 ученика не уме да схвати маршевање у ногу! А свега су 2 ноге. Да је једна нога схватили би.