Učitelj
у
106 - Учитељ
Али не треба одвајати коња од кола, па и кад не би било одређено, да се коњ упреже у кола. / Разлог је овоме тај, што је добро, да дечји мозак чак и и у часовима игре ради на једном прецизном послу: коњ ћеу
његовом малом сопственику изазвати идеју, да га упреже у
кола и то ће онда бити једна очигледна поука.
Несразмерност између ове две ствари — играчке и стварности, коју она представља — даће детету још и једну практичну поуку, пошто ће га она научили да оцењује величину и обим предмета у односу на њихову природну величину.
Свака играчка треба да буде за дете још и један пред- |
мет за посматрање, јер свака игра поучава дете у начелу. Показујући дегету особености, које карактеришу сваку играчку,
"у њему ће се будити и ЕрЕ према његовом узрасту и ступњу
разумевања.
Ако је у питању коњ од хартије, дете ће нешто копкати, | 'и ако је сасвим мало, да упозна правог, истинског коња. Доцније ће му се објашњавати: какву улогу коњ може да врши и
казаће му се каква је његова улога2 Тако ће се дете интересовати, на природан начин, својим. играчкама, које за њега неће више бити безначајни облици, него ће добити у његовој живој уобразиљи једно значење, које ће учинити, да оне на неки начин суделују у његовом животу. То је још и један начин, да ће се његова пажња зауста-
вити дуже времена на истом предмету и да се тако 7
радост, коју оно добија од те забаве. - Ни у ком случају | не треба допустити малом детету, да.
“ 1 једну играчку и да | је баци, па да узме другу и онда одмах да пређе на трећу, која ће му такође убрзо постати до- _
садна, јер ће на тај начин деје брзо да исцрпи круг својих задовољстава, а поврх тога стећи ће још и навику нестално-
СРИ, чије укорењавање може да ствара сметњу пејави свесне |
воље, која треба да буде руковођа свега његовог живота. Ва
ово нам служи као најочитији пример позната песма о Гаши.
Гаша је хтеб ковач бити, ал' је гвожђе вруће; и чизмар је хтео. бити, али смрди ћириш. Он је хтео кројач бити, ал га игла (боде; и стаклар је хтео _бити, али стакло сече и — што. год је Гаша почињао ништа није дочињао.
Још има једна врста | код деце, коју треба реви |
Ма