Učitelj

32 Учитељ

је сада, хоћемо школу рада“. Додуше, психолошку и педагошку страну те школе нису објашњавали, те је тако можда долазило до тога, да су опет они учитељи, који нису социјалисте говорили: „Га школа рада, коју заступају социјалисте мора да је нешто чисто социјалистичко, партијско, и ми баш такву школу нећемо“, дакле можда је долазило до тог неспоразума, али су код нас они први истицали ту школу над данашњом. Дабоме да школа рада није социјалистичка и да је она толико исто њихова колико и осталих партија. За њу морају бити расположени сви учитељи, јер њена идеја налази ослонца у науци.

И ако је идеја давнашња, ипак се најновијих дана долази до њеног потпунијег изгледа, Па још и дан дањи постоје разна мишљења о њој. Многи мисле да је школа рада исто што и школа ручнога рада и да успех једнога часа зависи од рада и израђених предмета. Међутим, који овако мисле, заборављају праву дужност школе и не знају да ручни рад за основну школу сам по себи није ништа ако се не веже са осталим предметима и не стави у службу главном васпитном задатку. Други истичу као главно обележје школе рада њен нарочити главни задатак: шехничко или радно васпитање. Међутим, Етика одређује као главни васпитни задатак образовање моралне воље пошто се једино она цени као нешто што је безгранично добро, те техничко васпитање истицати над моралним није научно а ни целисходно, јер ко зна куда би водио рад без надзора моралних принципа. При том зна се, да техничко васпитање може врло добро послужити моралном васпитању. Овде се увек мисли о васпитању у основној школи.

Према свему, као главно обележје школе рада остаје школски рад, али рад који уноси душу у школу и васпитање. Шта је потребно, па да то буде, тј. да рад постане пуноправан члан у нашој школи објасниће се други пут. Сада, пак, да покажем мотиве, које је за школу рада поставио скуп представника ове идеје у Штутгарту конферишући о теми: „Школа рада, настава рада и земаљски устав“, коју је развио Ото Шмит, ректор универзитета. На томе скупу, дакле, постављени су ови мотиви: 5

1. Појам и суштина. Школа рада је обележје за све тежње, које су управљене на то, да образују млађе генерације за самосталне творце, који се радо предају задацима заједнице,