Učitelj

· 50 Учитељ

Бројање и рачунање

студија од М. Fack-a

ПРВИ ДЕО.

|

Доста пута долазимо у прилику да морамо одређивати неке количине. Видимо новце, јабуке, крушке; чујемо тонове, акорде, мелодије; примећујемо убоде, ударце, бијење пулса итд. Све су то групе или количине предмета и стања. Такве количине морамо ми да одређујемо тј. да нађемо из колико се чланова састоји свака таква количина, или: осетимо потребу каквог му драго средства, да помоћу његовом потпуно тачно утврдимо, да ли је нека количина после извесног времена остала иста, или се повећала или се смањила, или ако је више количина, онда да ли су оне идентичне (истоветне) итд. Има ли таквих средстава 2 59

· Да учинимо овај оглед: узмимо картон и избележимо на

њему низ тачака. Прва тачка нека буде црвена, а остале редом: неранџаста, жута, зелена, плава, чивит, љубичаста. На ове тачке низа ставимо. новце (напр. петпарце) и то тако да је свака тачка поклопљена. Новаца, дакле, има од црвене па до љубичасте тачке. =

Да ли је тиме одређена количина новацаг Наравно, и ко год има исти такав низ тачака, може и сам доћи до исте кдличине. Да ја нешто замолим свога пријатеља М. у Б.,. да ми пошаље толико динара, колико је потребно да стигне нлр. од црвене до љубичасте тачке, онда би он узео свој картон (разуме се, његов би картон морао бити потпуно подударан са _мојим) и метао би на означене тачке динаре. На овај би начин мој пријатељ нашао количину коју ја тражим.

Промотримо још тачније овај оглед. i, | Пре свега овде је дат један низ тачака. На овоме низу находи се други низ, низ новаца и то тако да се на сваком члану првога низа налази по један члан другога низа, тако да можемо потпуно тачно поређивати та два низа.

Први низ сматраћемо-као да нам је дат једанпут за свагда. Други се низ тек образује у нашем огледу а у исти (т.ј. при своме посматрању) поређује са оним првим.