Učitelj

'58 Учитељ

број изнађе.' Ово именовање боље је од показивања по томе,. што се је помоћу њега могао човек споразумети и са оним, који будући лишен вида не може да оком прати дотичне њег гове покрете. У

' Колико се с почетка ово говорно изражавање подешавало према овим процесима и колико је било под њиховим утица-. јем, толико је оно за њих постало опасно. Настала је борба: између речи и прстију. Борба је била дуга и жестока. Она се водила око тога, да се прсти помере са положаја, који су заузели и у коме су дуго вршили ваљано и беспрекорно своју улогу. Ипак се је борба решила у корист речи. Мало по мало дошло се до тога, да се и сами називи бројева могу употребити као бројви низ (мера), и да је употреба прстију, као тежа и заметнија, постала излишна. А оно што изискује мање труда и што олакшава живот потискује оно што је теже и заметвије. Тако је и овде било. Док се од оваквог веома тешког“ изражавања — од описа једног процеса, дошло до кратког бројног назива, морало се, наравно, оно првобитно изражавање много мењати и непотребне чланове један по један одбациватиј Али се и то свршило. И у колико је бројни назив бивао. подеснији за изговор, у толико је био подеснији и као члан бројнога низа за изналажење броја. Бројни низови код културних народа претрпели су толике промене, да су потпуно изгубиле траг некадањег свог порекла (Tank, Вегтастипреп iiber das Zdhlen 8. 13). |

С немачког превео Марко Симоновић, школ. надзорник.

(Наставиће се)

: Сравни овај пример из Тајлора: у језику уеја-а то Бапде (готова је личност) значи: 20; у језику си -а едегата (готова рука) значи: 5; фанаИшра јапрајоћ! (одузми два прста) anauu: 8; kiangalolunge (један прст одувми); ди т. Д.

з Сравни Тајлор на нав м. 257. Кад једна реч (или ииз речи) уђу

_ у употребу као бројни назив, кад, дакле, треба да служи као чисто символ, онда морају на њој ишчезнути сви трагови етимологије, оне морају привидно постати без смисла.