Učitelj

За јединство школскога система 177

Сад је, време, и сад се ево, дала прилика да се и у нас изведу радикалне, корените, реформе у просвети у духу нових демократских идеја.

Неко од напреднијих али довољно необавештених људи о правоме стању ствари, може на све ово разлагање рећи, да је све то добро и корисно, али да се сад нема времена да се све то изведе, јер се мора хитати. | __

"Такви су се приговори већ и чули, али су они неоправдани, и потичу из необавештености и непознавања прилика. Да је било воље времена је било довољно, па времена има довољно још и сада. Не треба. ни много времена ни много труда па да се сви ови већ израђени закони за поједине врсте школа споје у један општи школски закон, као саставни делови једне органске целине. једна комисија могла би извршити тај посао и врло лако, и врло брзо. На тај начин била би извршена једновремена реформа свих врста школа, и једним законом извршена реорганизација целокупног школског система, управо тиме би био утврђен један државни школски систем на основу принципа државне просветне политике, као што се настоји да се то изведе у Чешкој и Бугарској и некојим другим државама.

Јасно је до очигледности да је идеја о јединству школског система једна здрава, напредна па и изводљива идеја. | i

Ако се само има уверење да је доиста много боље и целисходније да се цео наш просветни систем реформише једновремено и једним законом, и да се на тај начин могу рационалније извести све потребне просветне реформе, но кад се реформе појединих просветних установа изводе оделито свака за себе, онда. ће бити довољно и времена да се овај посао уради.

Садање прилике у земљи не дају много изгледа да-ће се наша прва законодавна. скупштина после доношења земаљскога устава моћи бавити и израдом просветних закона. Политички закони, који потичу из устава, и којима се устав уводи у живот, као што су: