Učitelj

у

Педагошко Основно Начело 187

Др Паја Р. Радосављевић. Њујорк

Педагошно Основно Начело _ Др. В.А. Лаја.

Лајеви идивидуална, оригинална истраживања никада нису хатхазардана или онако с ногу од беде површна. Он се држи одређеног, сталног гледишта које обухваћа његове васколике дидактичке руковође и контролише сва своја индивидуална испитивања. Да би завирили у јединствени дух Лајеве ДИдактике неопходно је да се прво уочи и одмери његово Педагошко Основно Начело.

Главна нота Лајеве дидактике јесте активност, радња. Die Еглећипо диштећ фе Та јесте. његов. мото. Он је одушевљени заступник волунтаристичке школеи неумитни противник интелектуалистичке школе, коју оп назива Гегпећије или Sitzсћиш!је. „Појам, да хотење долази од залихе идеје, од круга мишљења (бедапкепкгејзе), да је према томе настава блиско у вези са моралвим образовањем, вера да је интелекаг који испољава овако моћве особине у области природне науке, кадра да реши светске загонетке (Weltratsel), pakar да се производи интелекта дају, компаративно говорећи, лако мерити а остали продукти или окрупоналне (осећајне, чуствене) и волицијоне (вољне) културе даду се оценити само врло тешком муком, "све ове чињенице делујући заједно, служе да се распири интедектуализам од чије болести пати наше време и наше школе. Скоро је посве заборављено да прост човек расе, примитиван човек, који је стекао чврст карактер помоћу здравог разума и животног искуства може бити да поседује, без икакве интелектуалне културе, вишу моралну персоналност него, ли јако образован (школован) човек, који је неизмерно виши од онога у погледу на знање“ (Лау Die Tatschule, 1911; crp. 90).

„Недостатак експресивне наставе и васпитања помоћу рада, означава забалгљивања свих оних способности које су У вези са стварањем, саморазвијањем, делањем. Услед занемаривања овога телесно се развиће кочи, здравље се руши, ђаци се не разумевају па или им се не притече у помоћ у њиховим будућим каријерама или се тек позитивно кочи њихово раз-