Učitelj

Савремено гледиште из учења матерњег језика 195 Td o. O MI |) PP ан А O

до речи, (а код нас има доста таквих разреда), Ви почните показивати мале слике и разред ће слободно проговорити, непривуђено, што је, разуме се, наставнику матерњег језика преко потребно, само ако он своје пости не своди на просто поучавање деце у читању и писању..

У очигледној настави наставник тако рећи присуствује самом процесу формирања језика у деце, и он може тим про- . цесом да управља, у чему главну ствар чини опет та сличица: она исправља погрешан епитет, доводи у ред невешту и неправилну фразу, указује на пропуштене делове, — речју, „на лицу места“ лако допуњује оно што је учитељу тешко извршити речима“.

И тако, да би се у раду при излагању одржала стална тесна веза између речи и њене садржине, вежбања се морају вршити по методу очигледности. Свакако, увођење очигледности у учењу вештини владања матерњим језиком само собом још не одговара на питање о облику стилскога вежбања. И уз одржавање сталне везе са познавањем предмета она могу бити и бивају, као што је и раније казано, доста разнолика.

Питаће се: па у чему се састоје та стилска вежбања 2

У развијању дечје бпособности за изградњу реченице пеихолози разликују четири ступња: а) реченице из једне речи, кад дете једном речи исказује своју мисао; 6), реченице из непромењивих речи; в), употреба посебних реченица са променом стварних именица и мењањем глагола, и г), најзад НЕ четврти ступањ — када се развија права изградња реченице.“ Потоњи период (права изградња реченице) почиње, како се мисли, у четвртој години детињој. И одиста: у говору детета тих година долази и правилно састављање реченица, не само простих него и сложених. Ево, например, неколико DOE које сам ја забележио: „Кажи мами да МА пошао у шетњу“,

„Обуци одело као што је оно насликано“, „Ако сутра буде лепо време + ћемо у шетњу“, OR Бања он сваку ручицу меће друкчије |

У седмој- мо години, када код нас почиње редовно · школско учење, говор достиже већ знатан развитак. Деца до-

: Ушински, „Упућивање т матерњи језик“. з Мојман, „Предавања о експерименталној педагогици '.