Učitelj

200 Учитељ

бројни низ састављен — почевши од 10 па на даље — по једном простом начелу (и ако не доследно, доследно је изведен само у његовим писменим знацима). Ко појми ово начело а при том располаже извесним основним речима један два... девет-десет, сто хиљада и т. д.), тај је у стању, да овај бројни · низ по вољи продужава.

„Ми имамо у овоме низу колико величанствен и по значењу замашан, толико и прост проналазак човечијег духа; и дете га поима а мудраци многих народа узалуд су за тим трагали. (У. Тапск). „Мисао да се све количине изразе са 9 знакова, тиме што им се придаје вредност места, та је мисао тако проста, да је баш због тога тешко увидети колико дивљење она заслужује. Баш тиме што ова метода чини да је рачунање тако просто и лако, овај аритметички систем спада у најкорисније проналаске. Колико је било тешко пронаћи такав: систем, види се по томе, што није испало за руком ни једноме Архимедесу ни Аполонију из Прага да га пронађу, а та су два. генија највећи духови старога доба.

VII

Наивни је реализам од“ вајкада учио, да је број особина. спољашњих ствари, а то се тобож види по томе већ шта се бројни назив примењује као. атрибут, што се, н. пр. може говорити о шест јабука као и о зрелим јабукама. Тако мисли и наиван човек; и он види у бројевима предмете чулног опажања. Са свим појмљиво! Нема сумње, да број постоји; свакодневно. се њима оперише и скоро је до опипљивости јасно како арит- метичко увиђање утиче на природу и човечији живот. А што

постоји, то могу — тако резонује обичан човек видети и до_ дирнути. Постојање за њега значи пре свега нешто, што се "чулима може опажати. Па ипак, ми знамо много што шта да. постоји што се неда чулима схватити. На пр. предамном стоји. одрасла особа. Моја се чула надраже и ја добијем известан: компликован осећај (положај). Али ја сазнајем даље да је та особа отац неком човеку, А ујак неком Б, брат неком В. сазнајем да је председник неког друшта Д. члан Академије Е. ит. Д.. "Ова дознавања нисам стекао детаљним посматрањем. (равгледањем, додиривањем и т. д.) већ сам их стекао на основу онога што су ми други казали. Дакле стекао сам двоје: прво»