Učitelj

Бројање и рачунање _ ___205

можемо доћи до броја три. Даљом апстракцијом долазимо де појма дрво, биљка, прорашће, организам, али никако не можемо наићи на број. Оно што је опште, обележја, која обухвата појам, могу се опазити на појединачним предметима: а комо на дубу, букви и јасену она обележја, која сачињавају појам броја три2.. Шта дакле треба апстраховати, па да добијемо "број 2... Дакле број није појам. он се не добија процесем апстракције.“ Не можемо се сложити са овим погледима. Број није својство (т, |. један чинилац) једне ствари, стога се он не може _добити апстракцијом извесних особина на стварима, т. |. Heдобија се онаквом апстракцијом као што ЕКевепег мисли. Он би био у праву, кад би постојала само једна једина „апстракција за ствари“. Али има још једна врста апстракције и баш апстракцијом постаје појам броја.

Промислимо: сваки појам постаје поређењем неких индивидуалних ствари. Хоћу ли према томе да добијем појам броја _ (појам овог или оног одређеног броја), онда најпре ваља да добијем извесне представе бројања). На пр. бројим дрвеће. Тада се јављају у мојој свести извесни осећаји односно представе о стварима (представ: појединих дрвета) и са овима и неки однос (представа бројног односа). Ја кажем: „12 дрвета“, имам дакле, једну представу броја. Однос броја је у овоме случају „индивидуалан, јер је компликован са потпуно одређеним стварима. Сазнали некако да се дотични бројни однос не мора везивати за ове извесне ствари, да се он може компликовати и са неким другим стварима. онда је индивидуална психичка слика постала општа, т. |. представа броја постала појам броја. Дакле, ако се жели да представа броја постане појам, онда се мора са ње апстраковати све оно што је чини индивидуалном. Кратко речено: и појам броја постаје апстракцијом, душевном творевином. Апстракција у области бројева, да како — каои свуда где су у питању односи — не изискује готово нимало "труда н стога не пада у очи. |

i. M. Симоновић

— Свршиће се __