Učitelj

206 Учитељ

ПЕДАГОШНИ ПРЕГЛЕД

Omer Buyse

Америчке методе општег и техничког васпитавања

(Свршетак).

Американска школа се разликује од наше не само по своме духу и правцу рада, већ и по својој организацији.

"- јавна школа је бесплатна; школски прибор се даје свима без икакве накнаде, те је на тај начин ученицима уштеђена понижавајућа и непријатна изјава о сиромашном стању. У основним и средњим школама сиромаси и богаташи седе 32 истим клупама, свима се поклања подједнака брига и пажња, _и свима се указује иста љубав, = једном речју сви су из_равнани у сваком погледу. Та једнакост буди лично достојанство; код ученика се ве примећује никаква разлика у имовном стању, у спољашњем изгледу, у оделу, у држању; физиономије деце су све отворене, одлучне и поносите.

Никакав спољни пришисак не покушава нити тражи да укалупи школе у учвршћене непокретне облике. Спонтаност („само собом“) и разноврсност преовлађују, воде главну реч у њиховој организацији; школе постају и отварају се онде, где су потребне и корисне. Произашле из јавне потребе, а не из теорија, оне су слика политичке и економске ситуације и новог друштвеног уређења које се сад изграђује с оне стране Океана. Политичко развиће тежи у својој еволуцији ка централизацији. јединство је после ратова Сецесије однело победу над сепаратизмом.. Огромно умножавање комуникационих средстава покретљивост становништва од државе до државе, сталан прираштај странаца-досељеника који хоће одмах, без икаквих церемонија, да постану Американци, а не становници појединих држава, — сви ти чиниоци много допринесоше стварању тог новог народа, пуног снаге и енергије. У исто време када се јавно мњење, задахнуто и појачано победама над Шпанијом, изјаснило за Уједињење, развила се и народна американска школа, у својим крајњим варијететима, зајемчавајући ученику | могућност да похађа школу од забавишта до универгитета,