Učitelj
276 Учитељ
бројевима. Међутим нити је потребно одрасломе човеку нити; детету да прави строгу разлику између ове две функције, јер је искључена свака пометња. Дакле овако ћемо бројати: први (каменчић итд.), други, трећи ит. Д. Дођемо ли до "трећег каменчића, онда кажемо: први и други и трећи каменчић заједно се зову 3 каменчића и т. д.
Из свог дугогодишњег искуства знам, да и тупој деци није тешко да схвате разлику, која постоји између редних и основних бројева, на пр. између броја шести (каменчић) и шест (каменчића). У осталом редни бројеви ће нам требати MH доцније и с тога их треба фиксирати у онај мах кад нам они могу особито згодно послужити.
(С овим сам у главном — изриком велим у главном —
Ј
показао како би се најбоље могло предавати бројање.
ХИ Како се добијају поменути ставови (како се изражавају) 2
Ставови из сабирања.
Задатак 6 каменчића -- (више) два каменчића овако се израчунава: овде има 6 каменчића, наиме први, други... и шести (од првог до шестог). На ово 6 каменчића додајемо још 2 каменчића. Додамо први (од та два каменчића) и кажемо седми, додамо други кажемо осми 64+2==8. (Ускоро се наравно израчунавање врши са мало речи: шести, седми осми — 6—–2=8). На овај би начин дете могло да добије све ставове из сабирања. Само што не би ваљало, кад би оно све ставове овако добијало, дакле не би ваљало кад би на пример и овај задатак 1-+ 9 овако. израчунавало: „Имамо један ка- , менчић. На овај један каменчић додајемо 9 каменчића и кажемо други, трећи, четврти... десети. Овакав поступак могао би се за невољу употребити само у оном случају, кад се обе групе предмета, које представљају оба сабирка, пред дететом одвоје једна од друге и тачно изброје; јеру овом случају дете зна тачно, кад је додато нпр. оно 9 предмета. Ако пак нема више предмета пред дететом онда се додаје прва количина. А како ће дете поступити, кад ваља да рачуна у мислима 2 У овоме случају дете ће много пута бити у недоумици, колико је предмета додало. Дете ће, разуме се, само. овда тачно знати колико. додаје, кад има "да дода неком. --