Učitelj

Радна школа на делу 374.

станом живошћу то чуло ће непрестано подсећати дете на силу која стално борави и крије се у њему, на унутрашњу још малу али бесконачну и необухватљиву моћ, на свежину и енергију целог организма. Истовремено са тим подсећањем, оно то чуло — изазива у детету нагонску потребу да ту снагу примени на рад. да је претвара у покрет, остварујући „предмешујући“ ону напрегнутост што је душу препунила. Тим начином ће се код детета неговати наклоност за делатан живот, која наклоност после у животу може ца постане озбиљна навикаи несавладљива потреба“. (Проф. И. А. Сикорски: Дететова душа“).

Проф. Ернст Мојман у својим лекцијама из експерименталне педагогије вели:

„Зрео човек кадар је да ради у првом реду помођу статичке: пажње, т.ј. одрастан човек може на основу једине своје јасне одлуке или инпулса одржати своју пажњу, дуже или краће време, на извесној висини јачине или усредсеђености. Напротив, код детета пажња има типски, динамичан карактер:“ подстрек (импулс) да оно буде пажљиво брзо губи код детета своју силу и стално има потребу да му тај импулс неко занавља: или сам онај предмет, према коме се тражи пажња, или паксам наставник“.

А ја сам хтела да „импулс да деца буду пажљива“ произлази у првом реду од оних прилика у којима се је дете налазило. ја сам хтела, пре свега, да дете, дошав у школу од куће где је навикло да цео дан проводи актшивно, — да оно нађе у школи мио и згодан локал који подсећа на здраве и нормалне породичне прилике и који је, осим тога снабдевен материјалом и згодама, подеснима и кадрима да што потпуније задовоље дететове свестране захтеве.

Ја сам хтела да дете буде пријатно изненађено и обрадовано тим, што оно овде (у школи) може и да гради, и да разгледа слике, и да се забавља животињама, и да запиткује старије о свима могућим стварима, и да црта, сасвим као и код куће, само што се код куће још и није увек могло све то радити, а неки пут се због ограничених животних прилика, то код куће

_баш никако није могло ни радити, — а у школи му је све дивно удешено за његова мила занимања.

: Статика — наука о ргвнотежи снага.

2 Динамика — наука о снагама и о покретима ште их оне снаге производе.