Učitelj

380 Учитељ.

истраживало и осећало радост услед открића и проналазака — било то у области игара, гимнастике или ручнога рада, и кад покрети буду стојали у служби умне самосталности. (лЛекције из експерименталне педагогије проф. Мојмана).

Узев у обзир све горе речено, ја сам, користећи се очигледном методом, положила у темељ свога рада са децом ручни рад. Израз „ручни рад“ није баш најзгоднији. Америриканци кажу: „тапџа! гашпо“, што у тачном преводу значи „ручна обука“, а у последње време су речи „ручна обука“ заменили овима: „умно развиће помоћу руке. (Јанжув).

( користи од ручног рада и о његовом општеобразованом значају ја нећу опширно говорити, — о томе се данас исцрпно говори на странама ког хоћете педагошког часописа, од онога доба од како су физиолози и психолози почели да говоре о мишићном или мускулном чулу и констатовали његов високи значај за наш иншелектуални живот. Ручни рад је код нас правилно оцењен, и уводи се све радије и радије, нарочито у приватним школама, као засебна дисциплина, и неки пут се на жалост, своди само на стицање ових или оних техничких навика, корисних у свакидашњем животу.

Но ја сам хтела да се користим ручним радом не само да дете стече вештину у рукама и тачност у оку, него да развијем код њега дар и способност проналажења и да му помогнем да путем опита постигне и да се убеди о ономе, што тако неминовно и редовно умакне од његовог духовног погледа, кад му се пружа искључиво у апстрактном облику.

Уводећи ручни рад, ја сам хтела да се користим њиме не само ради интелектуалног развитка дететовог чије резултат је јачање самоделатности и стварања, те дакле и испољавања индивидуалности, но сам осим тога хтела њиме да се користим још и за то, што он, ручни рад, даје опширно поље за узајамну помоћ и узајамне односе који децу васпитавају на начелима друштвености (социјалности).

Заузега остварењем те своје замисли ја узех разгледати извештаје о народном образовању европских и северо-американских држава те видех и уверих се какав се огроман значај приписује ручном раду у Сједитвении Државама Северне Америке.

„Рука је — веле ери — главни чинилац чове-

,

=== лава вене анале.