Učitelj

410. Учитељ

Само тако израђене букварске стране, као некадашње аштице могу добро и корисно послужити као наставно срество за рационално извођење почетне наставе у читању, а нарочито

у рационалном извођењу вежбања у шчитавању.

Истицањем питања о техничкој изради буквара и о ње говој употреби као наставнога срества за почетну наставу. из матерњег језика у школи, или другим речима, да ли буквар треба израђивати и употребљавати као рачку потребу у облику књиге, или као школску потребу у облику школске мапе _ или штице, не потискује се питање на којим основима треба да је израђен буквар, с обзиром на утврђене принципе у сувременој педагошкој науци, па да буквар може послужити као погодно срество за извођење ове наставе у школи. Овим се хоће да се поред једнога питања истакне и друго питање, да «се она јасно разликују као два подвојена питања, па да се као подвојена питања и решавају подвојено.

Подвајањем ових питања не иде се ни на то да се једноме питању прида већа важност од важности другога питања.

О питању на којим основима треба израдити буквар, по„стоји, као што се зна, особита и велика литература код свих културних народа па и у нас. То се питање претреса и расправља одавна, и о томе постоје многа и многа нерешена питања, и неоспоран је факт да ће многа од тих питања остати још дуго отворена и нерешена. То су питања такве природе, која. не може решити никоји појединачни научни ауторитет, нити резолуција некога учитељскога збора. То су питања које истиче време, па време их и решава.

Друго питање није такве природе. Суштина другога питања је више питање практичнога но научнога карактера, и зато су за његово решење више меродавни практични школски радници, учитељи, но научни ауторитети, као што су, обрнуто, за решавање питања о научним основама за израду буквара, меродавнији научни ауторитети, но школски практичари. Из овога излази да је за учитеље као практичне школске раднике прече и важније да узму у претрес питање: да ли буквар "треба и даље израђивати као ђачку потребу, или као школску | потребу.

По нашем уверењу употреба буквара као ђачке књиге је