Učitelj

Књижевни преглед 421

у деце. Основ рачуна је бројање. И ако хоћемо да изазовемо дечји интерес за рачун, онда морамо да истакнемо корист и значај рачуна. Ради овога ми свако јутро пребројавамо гласно ученике у нашем разреду. Смисао овог начина је јасан сваком детету: ми желимо да сазнамо да ли су сви ученици у школи. Убрзо ће мо увидети, да су се сви ученици заинтересовали за ово и да желе да у овоме узму учешће. Оваквих случајева има доста. Тако на пр. колико ствари морате да понесете свако јутро у школуг Колико је окана, прозора, скамија, камичака у кутији, руку, ногу и т. д. Ово доноси деци велико задозољетво. Може се бројати и без предмета доцније. Овај ритмички рачун подржава и развија осећај распореда по групама. Истина, не постоји један метод за све ученике. Једни се лако уче бројању по сликама, други по слуху, трећи по пипању. "Ту писац устаје, ради разноликости, против Грубеа и уноси пртање као одлично средство да се прошири круг дечјих веж"бања, кад се покажу друга средства неуспешна код веома живе леце. Оно се базира на чисто психолошким чињеницама. Оно служи у рачунској настави и као драгоцен материјал за богаБење ове наставе, пошто у њу уноси разне појаве и предмете из свакидашњег живота. Наравно, да је погрешка кад се почне са цртањем тачака и линија, пошто оне у животу детета не постоје. Али помоћу линија дете може да представи све, као: оца, матер и четворо деце. Ту се не гледа на естетску страну, већ на умење да се са неколико потеза представи оно што је најбитније у предмету, а све за кратко време и лако. Техничке финесе овде не играју никакву улогу. Шта више прост учи"тељев цртеж више користи но онај са замршеним и компликованим сижеом. Дабогме да учитељ мора бити извежбан да 'представи све познате предмете и животиње у најпростијој "форми, а нема учитеља који ово не може да уради.

Наш задатак овде није да исцрпемо сав материјал. Ми наводимо само неке случајеве. Колико је дугмета на капуту 2 'Нацртај два, три реда дугмета. Колико је свега дугмета 2 Колико је дугмета на твојој кошуљи 2 Х. је изгубио три дугмета са капута; колико му је остало. Детаљан програм се не износи, пошто он не одговара дечјој слободи у раду. Ево три плајваза, две свеће, три пера, два огледалцета, две јабуке, три јаја, два прстена ит. д. Ученици обично цртају произвољну комбина-