Učitelj

-Instikt rada 487

slobodno i iskreno, ovo je dete potpuno nesposobno da se oda licemerstvu, te zato nema sumnje u iskrenost osećanja izraženih ovim rečima. Raditi ozbiljno, uraditi lepo sve što ima da radi, ie pravo zadovoljstvo ovoga deteta. Doista, svo njegovo biće doslovno odgovara onom domaćem pravilu: „Ma šta ruke preduzmu raditi, nek rade svesrdno“. Lep je samo onaj posao koji se svesrdno radi. Ono se stalno trudi da se ispoli, da da svoje pravo ja,. stalno se trudi da pogodi pravi izraz stvarima; da se dođe pravoj suštini objekta, da se život vidi onakav kakav i jeste. Prema tome razvijanje njegovih. opažajnih moći može se posmatrati s dve tačke gledišta. S jednog gledišta jačanje njegovih sposobnosti da se ume naći u stvarima, — da odredi svoje mesto između ovih. da odredi svoju zavisnost od njih, da se u životu prilagodi njima, da ih nauči u pojedinostima, da razume njihovu prirodu. Sve će ga ovo osposobiti da se u svima novim okolnostima, koje mu iskrsnu ume najbolje naći i, najzad, da opažanje preobrati u sigurno znanje. Zato nove „obaveze“ nimalo ne plaše decu ove škole. Možda ova škola neće usavršiti naučno ubeđenje svojih učenika, ali je zato gotova da proširi svoju usnovu u svakom pravcu ı kome očekuje da njeni učenici nađu interesa i koristi. Okretnost i mentalna agilnost dečija uočliiva je kao i njihova vrednoća. Tok nj hove energije gotov je da ih prilagodi svakoj promeni uticaja, svakoj promeni geološke formacije, koja ga može susresti. On se ne da zbuniti već će svuda sebi prokrčiti puta. _

Kao što zdravo, snažno rastenje biva u svima pravcima, tako se koncentrično uvećava i dečija moć shvatanja, koja mora balansirati uzdižući se povremeno sa svoga stanovišta, s odgovarajućim povećavanjem obima, kao i postojati sve dubljom i dobliom iznufra. Kad se dete uživi u školski život, često će mu se dati prilika da ostvari ono što govori i namerava; i kad mu to bude ma u nekoliko koristilo, njegovi će se pogledi na život proširiti, 4 ljubav za život biti jača. Razgovarao sam sa ovom decom O hnjihovoi ljubavi prema lepome. To su pogiedi koji osvedočavaju njegov duševni progres. Izvesna razlaganja o tome ilustruju njegovu jaku ljubav prema životu u ovima svojstvima, a ima tu i š:rokih i slobodnih pogleda na život — to su njegovi sopstveni pogledi, t. l. u koliko ih deca mogu imati.

Ima ioš jedna strana njegovog duševnog razvića, koja је možda bifnija i tipičnija od ostalih. Kad kažemo da se dete razvija