Učitelj

506 Учитељ

педагога и медецинских професора Пицола, Пинола, Итарда и Брунвила, али још више је била под утицајем Американца Ог. Sećguin, koju је 1866 написао био књигу о абнормалној деци и физиолошком методу. А кад је госпођа Монтесори постала ynpaBHTemuna Case dei bambini („Дечјих кућица“), онда се нашла побуђена, да своје идеје пренесе и на прву наставу нормалне деце. Њен је метод експерименталан и заснива се на посматрању, а“"руководи се појавама нсихо- физичког“ развића мале индивидуе, каји се јављају спонтано и сасвим природно. Основне мисли њеног метода састоје се у критиковању досадашњег и само делом изношењу новог наставног метода. Она критикује досадашњи наставни метод, који почива више на теоријској спеку„лацији, него ли на искуству и систематском посматрању и испитивању деце. Нов метод мора применити резултате експериментално психолошког испитивања, а нарочито резултате „морфолошке антропологије“. За ово је потребно особито поучно припремање учитеља, а у семинарима да се уведе педатошка хигијена, антропологија и психологија као главни предмети. До сада је било припремање учитеља више формалистичко, апстрактно. те на место овога мора доћи више практично, конкректно образовање, да би се учитељ научио, да потпуно при„лагоди детету и његовом индивидуалитету, као и свима спон"таним испољавањима, покретима и радњама његовим. Али, најважнија новина, коју гђа Монтесори износи, јесте: дешиње понашање у настави и учишељево понашање ивона детету које учи и ради.

Тражи се, да дете има пуну природну па бок и активност, а учитељ потпуну пасивност васпитања према детету. Овим се поклапа са принципом школе рада. Учитељ не сме да учини поправку учињене грешке. Ако на пр. дете погреши и метне црвени котур до жутог, учитељ само дигне тај црвени котур смејући се и чека да дете само изврши исправку.

Програм би од прилике био овај:

У старости од 2—3 године деца упознају геометријске облике и то више чулом пипања него вида; уређују их према величини; умећу кугле у нарочито за њих направљене рупе; разликују основне боје; граде мале куле од дрваца. Дете од 2'/, тодине упознаје и слова од а—+|.

У шрећој години добијају малишани стереогностичкс сг-

dar siki sada а вас с