Učitelj

Просветни преглед 507

O u ва

знање о предметима помоћу чула слуха и вида заједно, па онда нијансе основних боја. У области воље задржава им се слобода за самостално и слободно делање (рад).

У сшарости од 3—4 године малишани постављају разлику у величини више предмета; понека и пишу.

У старости од 4 године имају подобност за уопштавање, онда сва могу писати и разумевати грађење речи помоћу слова и гласова. Месец и по дана довољно је да се деца уведу у писање, два и по да пишу пером и мастилом, а пет месеци да достигну писање ђака Ш р.; са четвртом годином већ пишу и самостално мала писма.

У старости од 4—5 година: именовање геометријских тела. Читање адреса.

У старости од 5 година: именовање боја, читање и писање као на ступњу | р. обнчне школе; аритметичко рачунање до 100, Дете, које већ може писати, после 14-дневног вежбања прави перспективне цртеже и мала их, али не може још да именује поједине делове.

У старости од 6 година: геометријска анализа, подобност посматрања, стрпљење за постигнуће тога, што други могу урадити. Природност, радња рукама, прављење судова од глине — све то сачињава духовно благо ових малишана.

По изласку из Сазе де! батрин сгупају ова деца према своме физичком и духовном развићу у П елементарни разред.

Оволико о овоме износимо сад о методу г ђе Марије Монтесори. А дало нам је повода као што напред наведосмо оснивање овакве једне школе у Београду. Наставница ће бити једна учитељица која је нарочито студирала ове школе.

Поздрављамо ову новину код нас, али сумњамо у успех, јер смо ми Срби!.. Ми смо имали једну прекрасну новину, а то је интернат јагодинске Учитељске школе. Па шта је с њимг Пропао је, само зато, што смо ми Срби...

У једном чланку пропратићемо критички овај мегод г-ђе Монтесори, с којим се немачки педагози експерименталисте

не слажу. Дим. Ђ. Дим. =

1 E. Meumann, Vollesungeu Bg. II!.