Učitelj
Толстој као педагог 533
ради тога што смо навикнути на посве друкчији систем. Употреба силе оснива се само на нехајној и необазривној интерпретацији људске природе. Ми не можемо да увидимо да ће се конфузија угасити као и ватра и да ћемо после тога имати ред бољи и сталнији него ако би га добили кажњавањем. С децом треба поступати као са разумним и паметним створењима и он ће сама, помоћу свог искуства, увидети да је ред „неопходан. III.
У теорији Толстој изгдеда добар педагог. Али оно што је добро за наше Русе и Славене уопште не мора бити погодно и за друге народе, рецимо за Англосаксонце, Германеи „Латине. И онда већина учитеља и професора наших и страних нису Толстоји, Голстојевци већ прости механичари. Па ни сам Толстој не казује нам у својим педагошким списима колико је био стрпљив и колико је радио да постигне прави резултат. Но може се слободно рећи да су извесни резултати постигнути у извесним школама Дуиевог типа.
Као што Толстој примећује: „већина наших недаћа долази од лошег васпитања“. Виктор Иго у своме делу Les Misera6165 вели: „Не постоје рђаве диспозиције већ рђаве културе“. По свој прилици да чиста и једноставна људска природа није тако рђава као што нас уверавају ортодоксни догматичари. 'Мислити да је људска природа добра и искрена куд и камо је чбоља догма него ли поверовати да су сви људи деца рођена од Ђавола. Актуални факат, по свој прилици, да лежи негде између ових двеју скрајности. У истину нико није кадар да нас тачно обавести о ономе.
Толстој се држи мишљења да не треба сметати деци када „војују своје битке, јер да ће на тај начин доћи до бољег разу„мевања. Он мисли да је погрешно ако учитељ или одрастао "човек ступи у дечију борбу и да као нека врста деих ех чтастте решава аферу и присиљава борце да једно другом опраштају и да се пољупцем измире.
Чини ми се да Толстој овде брка са стварима. У првом реду деца чесго пута не погађају у најбоље решавање, нити у лекцијама нити у страстима, јер је сушта истина да то не "чине ни сами одрасли људи. Толстој избегава да деци пружи помоћ у решавању евентуалног проблема. У овој тачци Тол-