Učitelj

Дечје читање 701

правцу и. учврстити у њему све моралне елементе. Од дечијег читања још и дан-дањи очекују више но што оно може у ствари дати.

У исти мах чудно је и достојно особите пажње и дивљења, да придајући дечијем читању велики а често и претерано велики значај, — полажући на њ велике наде — васпитачи и педагози су се врло мало а понекад се нису никако ни упуштали у проучавање: како у ствари читају. децаг како поимају садржину књиге и какве утиске и упливе чине у истини књиге на њихрг И ја тврдим, с погледом на савремени одношај васпитача ка дечијем читању, да књиге чине деци врло мало доброг, жељеног утицаја, а свакако далеко мање, но што би се желело и но што би се стварно могло достићи коренитим преображајем свега питања о дечијем читању.

Шта очекујемо ми у садашње време од дечијег читања» Оно мора дејствовати заједно са свима другим чињеницама васпитања, развитку и формирању здраве човечије личности, оно мора потпомагати умно, морално и естетично образовање и развитак детета. ; i

Изгледало би да с обзиром на толико озбиљан значај дечијег читања било неопходно тежити ка томе: да се шго раније, већ од саме прве године систематског обучавања детета, дете научи и навикне како треба користити се књигом; т. |. научити дете правој вештини читања. А вештина читања, разуме се, ни из далека не ограничава једино техником читања или течношћу срицања: из слова речи, и из речи реченица.

Под правом вештином читања ја разумем такво читање, при коме читалац увек чита са смислом, са пуном пажњом и са пуним разумевањем онога што је прочитао, (уколико му његове силе и развитак допуштају). Књиге описно-научне садржине (за децу сва тако звана научно. популарна књижевност) дете мора читати навикавајући се да не оставља ништа без разумевања тако, да схвати и појми сву садржину књиге; да му се разјасни све што би му било неразумљиво те да добије јасан појам и разговетно сазнање свега тога што је прочитало. Књиге уметничке садржине (у које очигледно спада сва уметничка књижевност, белетристика, поезија, бајке) дете мора читати тако да би не само потпуно разумело саму фабулу, но и да осети и уживи се у све оно што је у делу изложено:

Учитељ 2