Učitelj

702 Учитељ

читајући проживети радости и туге које описује аутор. Дете не сме бити пасиван гледалац догађаја што се у књизи описује, већ активан учесник у свима појавама и радњама које се пред њим развијају при читању.

Мени се изгледа потпуно очигледно да једино при таком читању може дете-читалац добити из књиге све оно што је корисно, поучно, лепо, узвишено, што може и мора дати добро књига за свестрано развиће душе и памети неодраслог младог бића. Али да ли доиста тако читају деца2 или бар огромна већина децег На велику жалост — одиста не!

Сваки, коме се дешавало пажљиво посматрати децу како читају ове или оне књиге, имао је доста прилика да се увери, да деца обично читају књиге веома непажљиво, површно, никако не удубљавају се у језгро онога што читају. Строго узевши иоле озбиљнију књигу (чак и потпуно доступну), која захтева пажње и умног напрезања, деца, школски ђаци, очито избегавају да читају. Почну читати — па баце; па и гко што не разумеју, они после опет спокојно читају даље и ако и не добију појма. Често пута ништа. не разумеју али разумеју сасвим наопако, једино зато, што су читали без нарочите пажње и смисла.

А како читају деца књиге лепе књижевности» Они хватају само фабулу, саму радњу а никако се не удубе у језгро уметничке истине, у сами живот догађаја. Није ретко да деца пропуштају у читању неколико страна, одмах чим наиђу на описивање, размишљања; једном речи — на нерадње. А често код правог аутора — уметника у описивањима природе, душевних преживљаја и лежи сва суштина, сва лепота, сва снага, сав значај. А деца јуре мимо тога. Она клизају по површини онога што читају, и од високог, дубоког уметничког дела код њих остају само невезани окрајци фабуле, само основа приче и често пута је као празан завој без унутрашњег уметничког садржаја.

Зато се деци и допадају нарочито књиге лакше садржине, са озбиљним радњама, књиге које се дају читаги врло брзо, без размишљања, не задржавајући се ни на чему. Нарочито тако читају баш она деца о којима се говори да „воле читати много“; која, истина, читају необично много, ужасно брзо, по