Učitelj

Краћи прикази 741

Мала бројем, али доста напредна по мислима, словеначка педагошка књига мора у нас да наиђе на најсрдачнији пријем.

Pedagoški zbornik своју прву страну посвећује Краљу Петру 1 Ослободиоцу. За њим следују чланци историје, које ћемо укратко разгледати. Рлтодозјоупа izobrazba има амбицију, да нас упозна са природњачким образовањем и његовим значајем у општем образовању. И ако је писац Ђак немачке школе, ипак се лако изражава. Излагање му је експликативно. као у уџбевику и факта се не описују подробније. Поред добрих страна овај чланак има ту ману што је и сувише хладан. Он је требао да се спише са одушевљењем, које ове ствари заиста заслужују. Доносећи један прилог више борби између педагошког формализма и материјализма, писац у наслону на експерименталну психологију, истиче и дели учење у средњој школи на три дела: разреди са претежно природњачким предметима, разреди са претежно хуманистичким и разреди с подједнаким правом на реалистичке и хуманистичке предмете. V pliv mate-

танке је подесан чланак за оријентисање у историји математике

и једна корисна ствар за допуву математичког самообразовања у учитеља. Написан је еклетички. О ћитатзнст ггобга2гр! пред=

«ставља више полемичку студију. У времену „општег егоизма и

корупције“ захтева писац много више идеализма, племенитости и моралности он хоће највеће разумевање дузговног света на супрот гледишту реализма, који истиче познавање стварног света и његових појава. Треба да се зађе у „свет идеја, лепоте, свет поезије, који се открива не само у уметности, но и у књижевности целог света“ и то „помоћу учења и читања класичних језика (грчког и латинског и српско-хрватског и др. модерних језика“. Писац хоће постизавање етичког идеала у средњој школи хуманистичком наставом и „верском, која има несумњив утицај на младе душе. Расправа је рађена веома исцрпно, али смо ми бар за њу специјално дужни да приме-

"тимо, да њена главна поставка почива на решћо рппсјр. Неће

бити узрок „корупцији и егоизму“ у немању „хуманистичке

наставе“, већ — ако се о томе може говорити — у њеном "неправилном извођењу и несмишљеном и нехуманистичком из-

вођењу реалне наставе и др. узроцима већег значаја. Ми сем данас, после толико година трзамо од ужаса, кад нам дође у «сну оно естетичко наслађивање које преживесмо не читањем