Učitelj
62 Учитељ
кецеље, па макари не научили ништа. И доиста нису га већина "научили, а који су научили не прелају га. Чак се, изгледа ми, њим „не одушевљавају„ више ни његови онда главни поборници.
Сад је на реду експериментална педагогика. У помоћ се "позивају Мојман, Лај и др. само да се покаже да више не „вреди научна педагогика.
Овај вашар, ова узрујаност, макар била само и привидна, не треба да остане без коментара, па ма и најкраћег. Треба "да се види: у колико је оправдано, бар привидно, незадовољство "против „старе педагогике“ у нас. Откуд је оно потекло, где "му је извор и је ли, у истини, оправдано, и на послетку: чему се имамо надати после овог новог покрета, који као да захвата људе из најудаљенијих села и крајева па до просветне централе.
Што се мене лично тиче — да се одмах исповедим после овога ја не очекујем ништа особито. Духови ће се сами од себе стишати, и поједини просветни радници у чуду ће се питати: шта ово би, откуд то би, баш и као после ере увођења ручног рада у наше народне школе. Резултати ће дакле бити негативни и после садашњег покрета за „новом педагошком школом“. Али ипак и као такав он ће значити напредак. -Понеки који би могао бити заведен тргнуће се и вратити на прави пут.
3. Наша педагогика, може се рећи, сасвим је' нова, мо-
дерна,.и може се с правом рећи да почиње с Др. Војиславом Бакићем. Истина и пре Бакића мислило се и писало у нас 0 васпитању, али у томе није било системе. Шта је ко пре дохватио, то је и преводио. Шта коме пре падне на ум, о томе је писао. ; Дитес, Кер, Дистервег или ма ко други дај га овамо, јер ми немадосмо ништа. И педагогиком се баве и самоуци, као "што су Милан Ђ. Милићевић, Милорад П. Шапчанин, а и људи којима је то, по готову, струка, као што су били др. Димитрије Матић, Стева Д. Поповић.
Међу њима нема хармоније, ако се може говорити о хармонији међу српским педаговима, а има супротности. Али у оно доба све је било добро дошло. Почињало се, пробало се, и корачало се напред, па како тако. Сваки корак био је неки напредак, па макар како непоуздан, неодређен да је, баш каои сваки корак детета које почиње ићи.