Učitelj
Школски живот 151
био шаблонство и укалупљеност, које ова теорија не само не тражи, већ је и највећи противник тога.
Ну, није довољно за рад у основној школи да се извесно градиво само обради и да се на томе остане. Правилном наставном методом успева се да ученици задобију поуздано а стално знање; али треба знати да није довољно само то да ученици задобију представе, појмове и редове пдјмова, расутке и закључке, све то може да се заборави, да се изгуби из свести и да има мање вредности но „посед на месецу“; саопштено градиво треба и утврдити да би остало стална својина ученихова духа, којом ће моћи у свако доба располагати. Учвршћизање наученога врши се понављањем и утврђивањем.
Утврђивање градива мора се изводити по педагошким приликама, а мора се утврђивати ново градиво и резултати који се добију размишљањем о новом градиву, дакле градиво | а резултат Ш наставног ступња.
Градиво се мора тако утврдити, да се увек може лако репродуковати. Само од градива које је јасно, разговетно, добро утврђено, и од представа које су течне може се очекивати да мишљење пође за руком. Ако градиво није утврђено, мишљење мора да запиње. Друкчије није могућно и то не треба ни наглашавати нарочито. У интересу више духовне радљивости треба тежити, да се градиво поуздано утврди; јер оно образује сиров материјал из кога се добијају финији духовни продукти.
Која су средства за поуздано утврђивање 2
Пре свега истиче се, да сам ступањ очигледности може најбоље послужити утврђивању градива. То бива на првом месту кад се при предавању градива искористе сва средства, хоја су подесна за стварање јасне и живе очигледности. Што се јасно схвати, брзо се и поуздано утврди.
„Кад учитељу испадне за руком да причањем и описивањем подигне мртве из гроба, да ученике духом одгурне у далеке земље и времена, да их пренесе у друштво и положај Мојсијев, Петров, Павлов, Синђелићев, Хајдук Вељков, па да уживе у унутрашњости онога што су ови, по причању, радили ако се ученици са овим људима моле Богу, ако му се туже, захваљују, ако се одлучују на извесне кораке, онда су приче учвршћене не само у глави, већ и у духу, осећању и вољи као снага која ће можда дуго бити прикривена, али која ће