Učitelj

Основи за израду наставног плана и програма 101

би задовољио све захтеве научних и друштвених потреба. Она може само у главним линијама да изнесе своје мишљење о главним принципима и основама за израду наставног плана и програма, а детаљан план треба да ради стручна комисија, која треба да се образује у Министарству Просвете, и коју треба да сачињавају главним делом учитељи, а од педагога с вишом спремом само они који су радили у основној школи.

ж

При решавању нашег истакнутог питања на првом месту држимо да треба рећи о чему треба водити рачуна при грађењу наставног плана с педагошке стране и који су то дидактично-методички принципи и закони који се морају узети у обзир при томе послу. Треба затим рећи: како би се могла та основна наставна начела довести у склад и везу с државвим задатком и потребама садашњице живота и какав дух треба да провејава кроз нашу основну школу. Најзад каква би у контурама требала да буде слика будуће школе.

Истакнуто питање наше у вези је са питањима која му претходе га то су:

1. да ли данашњи наставни планови и програми у разним покрајинама одговарају дидактичко-методичким захтевима, народним потребама а нарочито духу времена и стању створеном ослобођењем и уједињењем;

2. да ли треба унифицирати наставни програм за целу државу; ови.

3. да ли треба да је наставни програм једнак за сеоску и варошку школу, за велике и мале градове;

4. да ли треба да је један програм за школе у којима ради један учитељ у два или више разреда или кад је у сваком разреду један учитељ;

5, да ли треба да је програм у општим цртама или да је детаљисан; и

6. у каквом односу треба да је наставни програм за основне школе са програмом за гимназије.

Овим питањима треба додати још и питање: да ли настава треба да се врши у основним школама које се налазе у редовним приликама цео дан или доподневно 2

*