Učitelj

102 Учитељ

Са првим пигањем можемо биги готови брзо. Наша основна школа оваква каква је данас с целокупним својим уређењем, ма да има својих великих заслуга за националну нашу ствар, за остварење наших вековних идеала, заостала је у модерном погледу, ипак, и потребује брзих и коренитих рефорама. Нека је њој за досадашњи рад и част и слава, али стара школа треба да уступи своје место новој, млађој. Њени наставни програми, који као што то лепо рече г. др. В. Младеновић у „Народној Просвети“, чине само спискове методских јединица поређаних без икакве принципијелности. Они садрже толико много наставног градива да су претворили ове мале школе у универзитете и преоптеретили малене дечије мозгове толико да је већ и на штету физичког здравља. А што је најглавније, сви ови наставни програми различни су у разним покрајинама; они су прављени под разним погодбама, са разним тенденцијама, у разним временима и под разним приликама. Стога је прва потреба: да се програми измене и настава унифицира у целој земљи. По нашем мишљењу потребан је један наставни план и програм за целу земљу, који ће бити у прва четири разреда потпуно једноличан а у старијим разредима диференцпраши према месним приликама и потребама дотичнога краја, изузев националних предмета који морају садржаватн у наставном програму и тих разреда. исто градиво. |

Што се тиче сеоских и варошких школа и великих и малих градова наставни програм такође мора бити у нижим разредима потпуно једнак јер је настава васпитна и врховни циљ васпитања један исти и у селу и у граду а у старијим разредима су интереси и шири и многостручнији код васпитаника и стога ће и настава тамо бити и опсежнија и одговарати дотичним приликама.

По себи се разуме да је досадашњи систем наших школа по коме је један наставни програм био и за једноразредну школу и дворазредну па чак и четворазредну! права аномалија. и мучење и учитеља и деце. Али то треба да престане. Ако се правда несташицом учитељских снага околност што учитељ мора радити у исто време са 2, 3 и 4 разреда, што значи за-

: један учитељ је радио с једним, два, односно 4 годишта.