Učitelj
198 Учитељ
нар. школа буде васпитна, неко да негује више нац. осећаје, неко жели да она даје знања и да негује грађанске врлине. Шта можемо специјално ми желети од народне школег Мрежа нар. школа је веома слаба. Иако је самообмана кад се број школа наводи као доказ за образовање једног народа. Како се у школама наставља, како се материјал употребљава, који се предмети у њој обрађују — то је оно што одлучује. Учитељских снага мало а родитеља свесних да своју
децу школују најмање. У колико онда таква нар. школа може
да утиче на васпитање, подизање, обучавање и развијање разних осећаја код деце 2! Поражавајућа су факта, госпође и го– сподо, да читави крајеви немају школа, или их имају па немају учитеља, или имају и једно и друго али нема свести, коју је ипак неко требао развити, да је школа ' потребна, да је "школа једно добро.
Одмах долазимо на једно питање: зашто наш свет y MHOгим крајевима не воли да шаље децу у школу2
Многи ће вам као разлог навести да је наш свет земљораднички и да му најмања потпора — па и детиња — преставља вредност. Свако ко тим разлозима даје важности греши. За слабу љубав према школи и просвети ми не можемо кривити нашег сељака, већ оне који му ниво схватања
и свести нису уздигли да школу заволи, морамо кривити си-.
стем који влада данас у просвећивању подмлатка и народа. Зашто није, молим вас, свест нашег сељака уздигнута дотле да школовање свог детета (а то је велика корист) претпостави добити коју има ако му тај дечко чува 6 гусака, свиња или
оваца. По овом једном примеру можете одмах ;оценити васпитни утицај школе.
Кад је реч о народној свести морам споменути да: и наше
политичке странке — ма колико оне имале шарене и примамљиве програме — нису ништа учиниле за подизање те народне свести. Оне су народ злоупотребљавале за своје циљеве, често пута и против школе и њених раденика. је ли могао сам учитељ постићи све, кад је он | на неколико хиљада, кад он, често пута, мора доћи у опреку с многима, који
у том његовом преданом раду виде штету својих личних и др. интереса. Не, “