Učitelj
202 Учитељ
за нове идеје, времена да се те идеје пласирају, времена да рад уроди плодом. Ви неможете, или боље да речем тешко је нов систем спроводити са старим људима, који су по својим навикама, по комодитету, по једном стеченом пасивитету постали готово немогући за ново. Душа ваља има младих и старих учитеља који се отимају, који назиру добро у једном новом систему школства, који желе прогрес и борбу за бољим, али се половина њих утопи у мору старих навика и метода а друга половина бори се и даље, али без успеха, јер не буде довољно саслушана.
Кад је реч о промени система нар. школе, па да она буде ако не више оно бар толико васпитна колико и знања даје, морам споменути напоре новијих датума, који су добили крила у речима: школа рада, и ако та мисао није нова, јер је налазимо у првим почетцима педагошке теорије. Школа рада. је школа саморадње. Па ипак ма колико симпатични били изрази школа рада, ма колико поборници њени дизали глас против школе речи и фраза, ми држимо да је и сувише једнострано рећи школа рада; школа где се све осећа и преживљује, где“ се стиче васпитање, знање, окретност, карактер, свест заслужује пуније име и више пажње. „Кад се душевно живот правилно схвати, кад се његова суштина не тражи у преставама и садржајима свести, већ у једној првобитној акцији, деловању нашега живога бића, онда школа, која има да развије душевни. живот ништа је више него школа рада“. Често пута и рад. изазива одвратност, ако он вије систематизиран, занимљив, ако. је шаблонски и једноставан. Онда је и у том случају пропуштен: васпитни циљ.
Ми можемо критиковати данашњу школу; она има мана и недостатака у њој се, донекле, убија самосталност и тежња. за бољим; у њој учитељи нису независне активне силе, већ школска оруђа, која су добра само с тога што правилно и: тачно функционишу. И баш с тога данашња школа губи. свој значај. Прођите кроз цео наставни план, узмите који хоћете одсек, па ћете видети да све то у суштини није хрђаво, али је врло непрактично, рађено да задовољи потребу једно друге епохе и других прилика. Ма колико да би ми желели да дамо _васпитног значаја многим стварима у данашњем. наставном програму, ми ћемо се данас или сутра уверити да ће се све.