Učitelj
Васпитање у нашим народним школама 203
радити с натегом да се створи, поред тога, и васпитна супстанца. „Докле се из школских планова и из родитељских глава не истера фантом „општег образовања“ и док место тога образовање индивидуе не постане стварношћу, узалуд ће се састављати планови за реформу“.
„Када буде у школу ушао хуманитет, када се ученици не буду више сматрали као разред, зада ће школа почети да испуњава једне од многих услова да се омладина могне дати права храна а с тиме развитак и срећа. Сам живот, молим, вас, атмосфера која сад школу окружује, дух који у њој веје, прилике које се око ње ломе, покрети који се у њој врше, све из основа треба изменити, па да школа добије онај васпитни значај који се од ње тражи. Овако, господо, тражити преображај школе у фразама школа рада, слободна школа, мал те да ме не подсећа на ударање калема племените воћке на закржљалу дивљаку, која још расте на камену.
Но данас ни сви педагози нису једног мишљења каква | треба да буде школа будућности, школа која ће створити оно о чему човечанство машта хиљадама година. Говори се:
Хоћемо слободну школу у којој неће бити избора предмета; школа их даје, али не намеће. Хоћемо људе васпитане "и одгајене слободом, истином, радом, али без шаблона, без стеге, норми.
Хоћемо школу рада где ће рад узети најважније место, да створи умефне, послу предане људе, где ће моћ комбиновања и практичног живота преузети маха над празном меморијом. | | |
Хоћемо школу где ће се почети рано специализовање онде где се покажу изразита индивидуална својства; где ће да се врши концентрисање око извесних предмета у извесним временима; где се тражи самосталан рад за време целог школовања; где је додир са стварношћу у свима стадијама школовања; хоћемо школу у којој ће се Фребелова изрека: „Пустите нас да живимо за децу“, претворити: „Пустите нам децу да живе!“ Поред ових јављају се овде, онде, вођене приватном иницијативом, школе нових система, међу којима треба поменути најмлађу и најрадикалнију од енглеских реформних школа, а то је школа Хери Лорисна, који је религиозни слободни . мислилац социјалистички идеалиста, природословни обожавалац.