Učitelj
Produktivan rad | 463
F. Gansberg. | Produktivan rad
· — Nastavak. Ш. Reči, koje oživljavaju.
·'Kako me je često obuzimalo očajanje bez izlaza, kad sam u svesti pretresao plan očigledne nastave, tražeći u njemu interesantne teme. Međutim, kako zaglupljuju umrtvljuju, misao pohabane monete, kao što su: koni, krava, proleće, leto, šuma i polje. Pošto su ove reči vrlo „očigledne“, to one ne izazivaju kod učitelja nikakve misli, ni ideje, dok bi bilo pofrebno svaki čas počinjati predmetom. Oni decu odmah prikivaju na predmet, upućuju i ograničavaju se njegovom slikom, modernom lutkom, i opisom, te je zbog tih razloga naša očigledna nastava postala beživotna i bezdušna prinuda. Kako bi podesno pasovala reč: opasmosf, za nastavni program. Kako ona oživliava misao. Odmah se razmišlja o buri i požaru, o poplavi i zaraznim bolestima, ratu i putovanjima. Kako da se zaštitiš, održiš, opomeneš od opasnosti? Kako se za vreme opasnosti pokazuie karakter? Kakvim se opasnostima izlaže život lovaca, ribara, planinskih stanovnika, majstora koji pokrivaju visoke kuće limom, dresera konja, mažšinista? Kako se brine gradska uprava, da se postepeno ofkloni na sve opasnosti u varoši, kao: istaknuti balkonse, stepenice, opasnosti od osvettjenja, ljuljanja, od zgrada koje se zidaiu, kako da se izvede: sanitetski nadzor, požarni signali i t, d. i t. d. Ako deca s ljubavlju dublje zagledaju u pitanje, onda će se ubrzo skupiti masa interesantnih i punih sadžaja detalia. „No onda će se voditi razgovori o svemu 1 зуасет!“ Razume se u ovome i jeste obrazovni značaj naše. teme, da nas ona vodi u beskonačnost! Slikarska veština, neki naročiti slučaj, ili priča, mogu uvek, ako hoćete, da vas vrate ponova opisu nekog predmeta.
U čemu se nalazi interesantnost naše reči?
Kod jednih ona je iza granica svakodnevnog mišljenja, kod drugih je dosta zajednička, da se daje mogućnost, polazeći od nje da se upravi misao u razne oblasti, kod trećih ona ne ukazuje na odvojen predmet, već na pojavu, pokret, situaciju — jednom rečju — na celu oblast života. Takve generacije brzo izazivaju igru