Učitelj
464 Учитељ
svih mogućnosti, svih pojedinačnih slučajeva i malih 5сепа, !е moraju postojati u nastavnom planu pošto one unose u očiglednu nastavu ideje i slike, što je neophodno potrebno. U našim budućim nastavnim programima mnogo će značiti sledeće гест: raskrsnica i viđenje obmana i pogreška, prelaz, bura, muzika, predstavljanje i uveseljavanje, korov, čudo, šum i tišina, običaji, putovanje, praznici. Os kaćenost i rane, prijatelji i neprijatelji, poraz i pobeda, orpa i pomoć, kazna tuđinština. |
Ove će „reči“ u nastavu aneti do sada nepoznatu ŽiVost.
IV. Radno raspoloženje u razredu.
Osnovni uslov stvarno plodne nastave jeste stvaranje radnog raspoloženja u razredu t. |. stvaranje opšte aktivnosti i pokreta unapred svih onih koji idu· u jednom pravcu. Ovo mora biti prirodni princip svih metodskih razmišljanja. Za ozbiljnu metodiku i nema drugog puta, do da se izazove raspoloženje i primame deca, da sleduju ciljevima, koji se smatraju za velike i uzvišene.
Svaka je pedagogika, metodika i svako predavanje besmisleno bez aktivnosti, koju donosi sobom u školu svako dete. Da se ona održi to je naš uzvišeni zadatak. A naša je sveta dužnost da se borimo sa školom, koja ubija aktivnost.
Tu nedavno sam bio na jednom proplanku u našem gradskom parku. Oko mene se'skupilo na šestoro dece, koja ne znaju šta da rade. Ona me okružuju i predlažu.
— Da igramo ovu igru! — Ne, haide ovu. Ili: — On neće da igra! Ja neću ovu igru!
Kako je dosadno! Evo iskrsao je slučaj za školskog učitelia metodičara. On će jakim lupanjem dlana o dlan sakupiti decu. „Stanite u krug! Držite se po dvojica! Igraćemo „mačku i miša“! i t. d. To je dresura! Naučene igre, radost po komandi! Ništa se
bolje ne smišlja, kako da se izbegne dosada, očekuje se. Obično
nekoliko dece ne igraju odmah. Ovu neprirodnost treba ioš odmah u početku ukloniti. Pokušava se i ovo i ono, ali se nikako grupa ne može da održi. Neka upustva predložena od učitelja nisu
odobrena. 'Naposletku se, u gurnjavi jednih preko drugih, našla
tačka krisializacije. Kaputići se poskidaše i povešaše o drveta. A
kad deca skldnju kaputiće to je uvek znak, da se nešto veće.
5
па Да ст као а,