Učitelj

Produktivan rad : 465

sprema. 1 zašta su deca tajila jednu novu igru, koju su sama smislila. Zar je treba opisivati?. Svaki čovek, koji je nekada posmatrao decu u izmišljenim igrama zna, s kakvom strašću i ozbilinošću ona igraju te igre.

Ovakvu aktivnost treba očekivati, da se javi u svakom ргедmetu, na svakom času. Ne gledajući na cilj nastave i na napredak t. zv. školskog organizma, ne gledajuči i na mine naših premudrih školskih „otaca“ aktivnost treba uvek očekivati. Mi smo, na žalost, atvorili prokletu trakciju, koja se sastoji iz bezbrojnih upustava, kako blagodareći zanatliskom radu učiteljskih škola, tako i rešenjima konferencija i probnim časovima, a koji diču duhom nivelacije i grubog određivanja karaktera obrazovanja i ne dozvoljavaju da se otpusti od običnoZ koloseka i ako nastavni programi srećnije sastavljeni nebi zahtevali takvo ograničenje. Učitelistvo mora, pre svega, potpuno da uništi sve besmislene i preživele predrasude. Ali se ono bojažlivo stara, da ne izađe iz ranijeg · tempa i otvara širom vrata, kao na pr. u nastavi crtanja, specijalnim upustvima, detaljnim planovima, probnim lekcijama i kurse= vima, kad bi bilo najbolje pitati za savet samo dete. |

Osnov svih mojih metodičkih principa jeste što marljivije ukrašen razred i sala za crtanje. Ja, pak, pozdravljam sva upustva oglede i pokušaje ostalih učitelja. Briga za tok rada u razredu jeste početak i svršetak svake školske pedagogike, dok pojedine popravke i upustva smatram sa disciplinarna sredstva nasilja, pa bilo da izražavaju finu ili grubu nađmoćnost učitelja nad decom. Neprirodni odnos u potčinjenosti, u nekim slučajevima, nosi klice opašnog a pritajenog neprijatelistva. (Jčitelj mora uticati na učenika pomoću celog razreda. To će služiti kao najtačnija garantija protiv velikog ograničenja slobode dečjeg rada, koja u društvenom životu ističe i učitelja, kao neku višu vrednost.

Ako uspemo, da opštim upustvima, postavkama i savešću, ispravimo pogreške pojedinih učenika, onda neće biti izgubljen odnos između učitelja i učenika. Niti će isčeznuti originalnost десја.

Prema tome učiteli ničim ne može tako uticati na dečje navike, rad i manifestacije, kao bezbroinim izražavanjem svojih osećania i rasgovorima, koji se javljaju svakog momenta, sa svih strana razreda, koji je raspoložen u duhu učiteljevom.

Ako težnjama učiteljevim ne oseća većina učenika u razredu, onda ie sve izgubljeno. Ako je, pak, učitelj pridobio većinu uče-

| Учитељ | 2