Učitelj

Листак | 725

као што су седамдесетих година плакали о _сељаку, малтретирајући старешине власти.

Из једне се крајности отишло у другу. Шесетих година распуст је у средњим школама трајао је један месец, осамдесетих — већ месец и по. Почетком 20. века прешло се на двомесечни распуст, а сада летњи нерад достигао је три месеца!

Свуда на страни школска година има 240 радних дана. Руске школе по варошима, све врсте, смањиле су број радних дана од 180—190 у години, а по селима — од 120—140.

И према томе зар лепе речи, о тесној вези школе са породицом, наставника са ученицима, не остају узалудно причање, које се никад не остварујег У самој ствари каквим се разлозима може оправдати тромесечни прекид у школском радуг Неопходношћу физичког развића и умног одмора2 Али у физичком развићу не сме се чинити деветомесечни прекид — и зими се морају изводити гимнастичке зежбе. И са умним замором немогуће је борити се тромесечним нерадом. Психофизиологија каже, да претерани замор мозга води проувроковању специјалних отровних последица (Герцен и др.) необично штетних за даљи умни развитак.

Очигледно је да треба увести, да програми морају потпуно одговарати детету према узрасту. Немогуће је натеривати децу да по 6 часова мисле изјутра и готово по толико вечером. Ако је немогуће програм скратити, онда га треба распоредити, повећавајући број школских дана. На западу нижу школу походе од 6 до 14 година, а средњу од 14 до 20 год. ·— Код нас за прву предвиђено је од 8—12 година, за другу од 12—20 год. Ако се узме у обзир још и разлика у броју радних дана, то ће се видети, да код једнаких програма, у руским школама поједини предмети морају бити два пута тежи, него у Запад. Европи и Јапану.

Тромесечни прекид занимања неповољно утиче, како на наставу, тако и на васпитање. Деца брзо заборављају лако примљено и за испит припремљено знање, Али се наставници не могу, према природи свога посла, на то обзирати, ма да често већина деце после лета постају неподобним за нови равред. Умни скок постаје за многе немогућ и схватање се базира готово искључиво на памћењу, без постављане чвршће