Učitelj
~
Дечје неваљалство 131
"случајева употребљавају у облику батина и телесне казне. Апсолутно не. Батине дете подивљају и ако се које дете од-
метне, одметло се највише због батина. Негде сам читао, како су мале неваљалце у једном заводу испитивали, када су их у завод добијали на поправке, зашто су неваљали, већина одговора гласила је због суровог и грубог понашања било родитеља, било других старијих њихових. Зар се једном чује, како се родитељи неваљалог детета јадају: „Бијемо га и што га више бијемо све је гори“, или „Е баш га тучемо и тучемо, па опет не помаже!“ Да богме да не помаже, него напротив још и одмаже. Батине. не могу служити као васпитно средство, нити оне могу лечити неваљалство, које је нешто духовно
„апстрактно а не прашњави саг или упрљана крпа.
Пре него што бисмо развили мисао о начину исправљања неваљале деце, добро нам долази и један конкретан случај за пример, како треба поступати у томе. Пример је најбољи до-
„куменат. Он важи више много пута од гомиле излагања.
једна мати долази и тужи дете учитељу. Тужи га да је
"неваљало, да краде из куће и продаје, те пошто су га код куће
и она и отац на све могуће начине казнили, моли учитеља, да га затвори, да га добро ишиба и да га сваки дан најстрожије казни, Учитељ га је задржао на само испитао га је и напослетку призвао га је себи, благо га укорим помилује по глави и посаветова га топлим и очинским речима да буде добар.
Мати је дошла незадовољна оваквим поступком учитеља натраг
њему и протестовала је што га није ишибао, а учитељ јој је рекао: То дете не треба шибати, њему треба љубави и ако је буде имао, поправиће се. Та мати била је томе детету маћија а отац је вечито пијанчио, био је древни алкохоличар. Он је | дакле успоставио тачну и правилну диагнозу.
Дакле поправљање неваљалства у опште оснива се на љубави и на алтруизму. Цвет, који не ужива благодат сунчевих зрака изметне се, дегенерише се, изгуби и боју и мирис и лепоту. И у васпитању има сунца а то је сунце љубав. Учитељ над учитељима Исус Христос лечио је неваљалство и зло љу-
"бављу којом је свет просвећивао и коју је по свету сејао учећи:
„Љуби ближњега свога као самога себе!“ Грубо је средство
"употребио само против трговаца, који су од дома љубави на„правили вашариште себичне незајажљивости.
4*