Učitelj
348 | Учитељ
чистоти постану прави предмет воље, да се према њима одређује унутрашња садржина карактера, права језгра личности, без обзира на све друге могуће циљеве.“ — | Д. ј. Путниковић: „Циљ васпитања и наставе је да од детета буде жив, здрав, радан, умешан и добар човек.“ „Васпитањем и наставом тежи се и ради на том, да човек буде какав најбоље бити може, какав се највише усавршити може: да се достигне идеалан човек, или, ако се то не може због оскудице способности које је природа дала, онда да се ашто је више могуће приближи томе идеалном човеку.“ —
2. Васпитање као потреба човекова.
Цицерон: „Као што је њива, мада је од природе плодна, "без обраде не може бити родна, тако и дух без наставе.“ —
Габријел Комперје: „Једино је човек подобан за васпи"тање, јер је једино он способаи да влада сам собом и да по«стане морална личност.“ —
3. Да ли постоји наука о васпитању 2
Габријел Компејре: Постоји наука о васпитању, практична, примењена наука, која има своје принципе, своје законе, која своју животну снагу осведочава великим бројем публикација у целом свету, и која има и своге име, и ако се још устежу да јој га даду, а то је: „Педагогија.“ — |
4 Задатак педагогије:
Д-р Р. Рајн: Задатак је практичне педагогике да, с обзиром на школску организацају, покаже равнотежу оних сила, које сачињавају друштво; у кратко, да представи васпитне „облике по којима бива образовање омладине, и да изнесе најбољи облик истога.“ —
Др. В. Бакић: Предмет је Педагогике ваепшпање поједи-. них и усавршавање рода човечјега. Према том Педагогика излаже начела и законе, по којима се човек нормално развија и човечанство образује.
Минстерберг : „Педагогика је тако исто као и медецича — наука. Она не треба да се задовољава са оним незнатним мрвицама, које јој падају са стола психологије, она мора сама пећи свој а ле хлеб, мора изводити своје «сопствене експерименте“. —