Učitelj

Педагошка зрнца 351

Габријел Комперје: „Што се више улази у ствар, више се познаје детињство, дубље се улази у суштину закона човечије природе и више се педагошке методе усавршују и приближују истини. Обично се каже, да је искуство све а наука споредна ствар; али шта је и сама наука, ако не искуство претходних покољења Не треба, дакле, да заједно с Дистервегом мислимо, да је учење педагогије излишно и да се човек рађа педагог, као што се рађа песник. Не падајмо у предрасуду и не верујмо, да је једноме наставнику толико место излишно знати теориске законе о васпитању и настави, колико је нама бескорисно да знамо из физиологије функције варења, те да бисмо добро варили примљену храну. У васпитном послу оно, што много више вреди од простога надахнућа, јесте оно разумно надахнуће, што га даје наука сама“.

„Немојте, дакле, рећи, да за васпитање није потребна ни тачност анализе, ни наука; већ можете казати, да све то није довољно, јер жива природа својим изненадним скоковима, неочекиваним посртајима, својом несталношћу, и својом разноликошћу, може осујетити и најсмишљеније рачуне. Али ваља признати, да ипак има правила и принципа, ако не баш непогрешних. још се мора признати, да су та правила сваким даном све тачнија и да се она с напретком науке приближују истини све више и више“. —

8. Индизидуалност и васпитање.

Сенка: „Ако се природа противи, безуспешан је труд“.

Дистервег: „Човек треба да постане оно зашта га је природа наменила а то ће се сазнати из његових способности, Узалуд ћете се мучити да од њега створите нешто за шта он није. Никад од човека нећете створити анђела, јер он није за то рођен. Он нити може нити треба да буде што друго него човек. И сваки појединац за себе постане оно што захтевају и допуштају његове способности. С тога не покушавајте да створите Моцарта од глуво-немог или од човека који нема ухо“. | ·

Љуб. М. Прошић: „Искуство учи да је индувидуалност сила које се не побеђује лако, и што год би се више против ње устајало, она би се све више истицала. Она је као река,