Učitelj

О вољи i 537

„Ја могу чинити што год хоћу. Могу само ако хоћу, све што имам да разделим међу сиромахе, па да и сам постанем сиромах. То могу само ако хоћу. Али то не могу хтети, јер су супротни мотиви јачи од мене, јачи него што бих те сам хтео. Е, кад бих нешто имао друкчији карактер, кад бих од прилике имао карактер једног свеца, то јест кад бих био светац онда бих и могао то хтети. Али тада и не бих могао друкчије него шо хтети, онда бих, дакле, морао то хтети и чинити“.

Између више нагсна у нама, који се боре о превласт побеђује најјачи нагон. Садржајна страна наших нагона делом је урођена а делом стечена спољним животним приликама. Тако би син једне пијанице према наслеђу од оца зар и постао алкохоличарем, када га искуство у животу не би научило, како све пијанице пролазе бедно и жалосно уопште у животу. Један просечно частан човек остао би као такав дуго и дуго, можда и целог свог живота, да га тешка невоља и стална беспослица не учине нечасним и лоповом. А његов брат, који је ретке карактерне чврстине, доспева у исте невоље, али и поред свега тога остаје часним и поштеним човеком до краја свог живота. А шта то све значи» Значи да два човека са истим психо физиским диспозицијама и под истим СПОљНЕМ приликама морају радити једно исто, док два човека различате психо-физичке диспозиције у једном одређеном тренутку чак и под више мање истим спољним приликама раде различито. Али то у исти мах значи и да два човека чак и са истим психо- физичким диспозицијам, апи под разним спољним (друштвеним) приликам, то јест један је богати обезбеђен у животу а други пролетер и убоги ђаво, морају тада радити и поступати различито.

Па ипак наиван човек верује још у слободу своје воље, Он каже: пошто од мене зависи да ли ћу дићи сада леву или десну руку, да ли ћу сада седети или устати, онда то већ значи да могу слободно бирати и изабрати што будем хтео, да, дакле, имам слободну вољу. Али ствар баш не изгледа тако проста, како нам то изгледа на први поглед. Не изгледа због тога, што тај наивко неће моћи већ то да учини, ако му је једна рука малаксала или ако он занемогне на пречац. Он у том случају неће моћи ни да устане ни да седне, већ ће морати да ради нешто треће, нешто што није било у линијама

Учитељ 3