Učitelj

Шта је цивилизација 509

——

окружују. Треба о томе још и сви народи да су обавештени. Ако научна открића не уђу у душе народне, ако она остану закључана у библиотекама у лабораторијумама неколицине високо образованих и усамљених лица, општа цивилизација никад се неће моћи извести.

Ово изоловање некад је било могућно кад је нгучењак себично чувао тајну свога проналаска. Некад, то јест у XVII. па и у ХУШ. веку није било ни дневних листова, ни учених друштава ни конгреса. Али сад није тако. Кад се какав проналазак представи једном Научном Друштву или објави у каквом техничком листу, после неколико недеља, неколико дана па некад и неколико часова, дневна штампа га је већ докопала са хиљаду својих уста.

Она га приказује наравно рђаво; она га схваћа нејасно, она га представља као једну несавршену и непотпуну идеју. Ипак о принципу самог открића говори се, и, ако је то нешто ново, важно, ако је противно дотадашњим схватањима, развијају се полемике и дискусије, кроз које се публика упознаје са новим проналаском, додуше површно али ипак стварно. Например, неочекиване и смеле идеје које је Ајнштајн убацио у науку, убрзо су изашле из оквира више математике и трансценденте метафизике, да би се популарисале и код масе. Да наши грађани и грађанке нису разумели законе релативитета, то је више него сигурно. Ипак је очигледно, да је маса стекла извесно магловито сазнање о овим хипотезама, интересује се за њих са једним одушевљењем, које је у толико веће, у колико мање разуме исте хипотезе.

· Вероватни науци, већ и то је један напредак цивилизације.

Тако, цивилизација је везана за науку, али не за науку понеких привилегисаних, већ за науку широког познанства, науку која је помоћу штампе и школе ушла у мозак сваком грађанину. Видите баш праве научне изразе, које учитељ у основној школи употребљава; они су постали толико популарни, да се више не могу називати строго научним именима. Барометар, шермометар, микроб, антисептик, планета, кисеоник, земљина шежа — ове свакодневно употребљаване речи разумеју сва мала деца цивилизованих земаља, почевши од дванаесте или петнаесте године.