Učitelj

510 Учитељ

Ја смем признати да се често велика незнањг и још веће заблуде налазе у главе мале Бретонке или малог Сицилијанца, а који такође изговарају речи барометар, термометар и микроб. Ипак ова деца, кад се по изласку из школе поврате у своје кровињаре, знају нешто више, него деца њихових година 32 време Ханибала или Карла Великог. Ескими, Хотентоти још су врло далеко од ових ситних научних сазнања наших се-

љачића. Зато ми имамо право да кажемо да су Ескими, Хо–

тентоти, Папуини, мање цивилизовани од нас.

Али овде нетреба пасти у илузије. Нетреба мислити, да основна настава, па нека је развијена колико највише желимо, да она може нешто учинити на напредовању наука, Напредак науке зависи од појединих индивидуа а не од гомила

Декарт, Лавоазије, Пастер, открили су нове светове, а за ово им није било потребно, да њихови сународници знају аритметику или ортографију.

Како сад да се мисли Кад се хоће негде да примени

реч цивилизација, треба ли ту мислити на елиту или на масу“

Односи ли се ова реч на цео један народ, или на њих неколико изабраних».

То је питање тешко, готово нерешљиво, Ипак изгледа ми да је развитак опште наставе један од првокласних услова цивилизације, као контраста варварству.

Један народ, чији сви грађани, грађанке, сва деца знају читати и писати, више је цивилизован од народа, који има 50 од сто аналфабета!:. Ако пак има 90 од сто аналфабета, ту је цивилизација још слабија.

Знати читати, значи моћи пратити јавне ствари, разумети понеко уметничко дело, какав важан научни проналазак. То је не бити један дивљак.

Ја се често са дивљењем сећам многобројних књига из основне школе. Без сваке сумње има их врло слабих, у којима се без велике тешкоће проналазе тамо амо будалаштине, симпатије било према милитаризму било према анархизму, 7 којима има врло мало смисла, много наивности, празнине. То је тачно! Али све то у збиру, то је одлично као морал, такође

_ i) Реч талијанска, врло згодна за карактерисање оних, који те знају ни читати ни пасати, Реч француска ШеШШе, нема сасвим исто -вначење. · 5

ата ан