Učitelj

Шкод и дом 615

ника правилно развија и усавршава органске силе и духовне способности, а последице тога биће: напредак културе и цивилизације. Такав напредак инволвира и љубав према зајед'ници, отаџбини, социјалном поретку и човечанству. — Да је, дакле, потребан контакт између школе и учитеља, то је аксиом, који је сваком познат, и то нам није потребно нарочито до: казивати. — -

И у нашој, иначе доста сиромашној педагошкој литератури ми имамо радова сличних Песталоцијевим“), које смо већ поменули, али то код нас остаје без нарочитог значаја. „Узрок је томе: општа културна заосталост; мали проценат писмених (у ширем значењу), а још мањи проценат оних, који и ако су писмени, и ако поседују извесну културу, који би се интересовали лектиром ове врсте. Затим, ми нисмо срећни, да имамо нешто слично американским клубовима за родитеље, који су се почели развијати иницијативом појединих друштава — као: „Родитељско-Учитељско Друштво“, „Друштво домаће и школске лиге“, „Амерички институт дечјег живота“ „итд, да би нам то послужило — колико — као нека школа у којој би се родитељи научили како да васпитају своју децу, — толико — да упознамо прилике у којима деца живе — и да, у колико је то могуће, у деци назиремо наслеђене особине о којима нам тако, убедљиво говоре: Монтењ, Дарвин, „Лука, Хекел и др. — Да боме, да се не смеју сметнути с ума и засебни индивидуални типови. — Настаје питање: на који ће се начин код нас одржавати контакт 2 — Ево, како! При-о ређивањем школских светковина (забава) о црквеним и народним светковинама, приређивањем јавних светковина при- _ ређивањем јавних предавања културног значаја, одржавањем што чешћих родитељских састанака, организовањем и радом на културно-економским институцијама, пошиљањем школских извештаја о похађању школе и успеху ученичком, школским екскурсијама итд Ово је корисно, јер би се родитељима обја'сниле многе нејасности у васпитању, дошли би, тако, до сазнања о нужности школе — другим речима — о нужности културе; а то би сазнање учинило да заволе школу, јер „за

») Само да поменем — Љ. Протић: Како да васпитамо синове и кћери.