Učitelj

Педагошки преглед 617

школу, која му се највише допада. Обавезно је само да свако дете од 5—14 год. прође кроз школу. Религијска настава уведена је без догматичког и конфисионалног карактера и ограничена само за читање библије. -

Године 1921-22. било је у Енглеској око 10.000 слободних школа у којима се васпитало један и по милион ученика. У државним школама било је четири милиона ученика. Енглеске школе немају професионални циљ и не дају право ни на какву диплому нити цертификат. Један ђак може да ступиу средњу школу па чак и на Универзитет без да је икад походио основну школу, или у ма коју школу ступио, он мора претходно да положи пријемни испит за ту школу.

Школа у Ливерпулу је једна од најинтересантнијих школа у Енглеској. Деца су у њој подељена на неколико категорија. У првој категорији смештена су деца од 5—8 година. Мушка и женска деца су помешана и остављена у потпуној слободи. Њима се дају цртежи у бојама, слова на картонима и цео онај дидактички материјал што га Монтесори у своме систему износи. У групи налазе се деца од 8—11 године, која су веома дисциплинована и весела. У сваком разреду налази се по 40 ученика оба пола и тек се с том групом отпочиње интезивније васпитање. Писање, читање и рачун овде се нарочито предају а певању и цртању дато је такође достојно место. Деци се даје и литература за читање. Најомиљеније су им књиге; „Робинсон“, „Гувилерово путовање“, „Сан једне летње ноћи“ итд.

Код Енглеза постоји принцип, да се најбољи одабирају, и то одабирање почиње још од првих школа. Деца мање способнија издвајају се у специјалне класе у којима се опет употребљавају различичи методи. Телесне казне употребљавају се по школама и баш их сами родитељи препоручују као добро васпитно средство. |

Ученици од 11—14 године походе курс тако рећи секундаран. Ученици су потпуно одвојени од ученица. Први се нарочито баве ручним радом, хемијом, физиком и спортом и ученице више добијају наставу женског карактера и спремају се за добре домаћице. Спорт у ово доба има нарочите важности и он развија све оне способности, које чине карактер енглеског васпитања. Сви наставници улажу своју енергију на то, да од својих ученика створе људе, који ће моћи достојно

Учитељ 3