Učitelj

Књижевни преглед 625

Па и буквар је наставно средство за обуку деце у писмености. То је прва књижица коју деци пружамо, у којој ће ваш рад наћи примену, и која ће одменити словарицу, таблу итд, Стога букварску наставу називати мађијама и чаролијама мислим да нити је добро смишљено ни пресуђено. |

Чатање и писање су вештина као што су вештина свирање и певање. У музичком су буквару: ноте, скале, тонови, интервали итд, а у писмености су: гласови, слова, слогови, речи и други говорни елементи. Разноврсним везивањем тонова по скалама са интервалима, стварамо мелодије, ритмове, хармоније итд. У писмености пак графички знаци играју улогу нота у свирању и певању: почиње се са словима и даље шчитавањем добијају се слогови, речи и реченице, којима се почне исказивање мисли. Рад са графичким знацима је техничка обрада, а кад се она савлада, онда је утврђен основ даљем психолошком раду. При техничкој обради мора бити спољне. принуде, јер се при раду запосле: очи, уши, уста и руке, а мозак је регулатор свега тога. Довести све те органе у склад да једно друго слушају, како је потребно свирању и певању, исто је тако потребно читању и писању.

Са свим је друго питање, како се буквар предаје и како би га требало предавати. Није буквар крив што га неко не зна предавати, јер зависи од спреме и вештине самих наставника, па се не брините ни за душу ни за тело наше деце. Спремви васпитачи као и музичари, умеће изабрати начин како ће деци књигу омилити, те да им учење не буде беда и досада, и да не уздахну, како писац рече, за мајчиним крилом.

Овако, како се сад буквар предаје и букварска настава изводи јесте мучење деце а не учење: само томе није буквар. крив, већ метод предавања. Само методско знање и вештина извођења букварске наставе једини су услови да наставник. како писац рече, уведе децу у тајну писмености.

Признати се мора, да је маса наставника неспремна за рад у 1 разреду. Настава се изводи како је коме лакше или како је научио ко, по каквом застарелом упуству. У томе смо погледу велики конзервативци.

један од колега отБорено ми рече, да би на службу дао оставку, кад би га поставили за наставника ! разреда. Ја са том децом не бих умео разговарати, а камо ли им што преавати, заврши говор.