Učitelj
Школа и Прогрес у Друштву 389
школе, чим стекну најосновније знање, чим буду располагали са довољно знакова за читање, писање и рачун да би им ради зараде били од практичне вредности. И док наше вође у педагогији говоре о општем образовању, о развићу личности и т. Д. као васпитноме циљу, дотле већина оних, који пролазе кроз окриље школе сматрају је као чисто практичне оруђе којим ће себи хлеб зарађивати и тако се кроз овај живот протурати. Ако би били у стању да васпитни циљ схватимо мање тесногрудо, ако би могли унети у наше васпитне поступке и такав рад који привлачи и оне чија је главна брига да раде и граде, нашли бисмо да би и привлачност школе за њене чланове била и јача и дужа.
Зашто ја дајем овај разрађени чланак> Очигледно је да постоји факт да је наш друштвени живот претрпео једну дубоку и велику промену. Ако школа и васпитање хоће да имају макакав значај по наш живот, они морају претрпети исто тако дубок и потпун преображај. Он се не сме јавити изненада нити се извести за један дан макаквим насилним поступком. Он се већ постепено врши. Оне измене у нашем школском систему које често личе, чак и онима који се баве њима а и да не говорим о посматрачима са стране, на промене извесних појединости, чисте поправке већ постојећег школског механизма, јесу у ствари знаци и докази праве еволуције. Увођење активних заната, предавање природе и основа природних наука, уметности и историје а потискивање свих симбола и свега формализма у позадину, промена у моралној атмосфери школе, у односима ученика према наставнику, једном речи диспиплине; увођење активних изражајних и самоуправних чиниоца, све те промене нису прост случај, већ су нужне последице шире социјалне еволуције. Остаје само да се сви ови чиниоци организују, да се оцене у пуном смислу свога значаја и да се идеје и идеали, у њима садржани, унесу у потпуно, непоколебљиво власништво наших школа, Урадити ово значи створити од сваке наше школе једну животну заједницу у зачетку, пуну типовима активних заната у којима се огледа живот зрелога друштва, и скроз их прожети духом уметности, историје и науке, Кад школа свако дете уведе и васпитава за чланство у кругу те мале школске заједнице и када га засити духом службе другима и снабде га оруђем довољне самоу-
Учитељ 2