Učitelj
390 Учитељ
праве, онда ћемо имати најјаче и РАИ јемство да ће доћи друштво пуно љубави и слоге. | Превео с енглеског, Милорал Ванлић
ОПШТА ПЕДАГОГИНА
Х. П. Милошевић — Београд
Развијање дечје пажње.
У духовноме животу постоји једна сложена радња, у којо се воља и равум састављају и тесно удружују. Та сложена радња јесте пажња. Дакле, пажња није нека нарочита, засебна способност; она је општи облик наших свесних функција, Пажња се придружује како спољашњој перцепцији, тако исто и памћењу, уображењу и мишљењу. Без пажње наша целокупна свест лако би се помешала са инстиктом.
Пошто пажња игра важну улогу у настави и у целокупном васпитању, то ћемо у главноме (говорити) изнети: у чему је њен значај; какве су њене слабости и, вајзад, изложићемо главна средства, која потпомажу развајање пажње код деце
Пажња је, дакле, један акт, боље рећи напор, при коме се свест усредсређује на један предмет. У сваком тренутку нашем духу се представљају једновремено по неколико објеката, идеја и осећања. Али, видети истовремено све то јасно и одређено није могуће. Због тога пажња изабере тада један предмет, који у томе тренутку највише интересује нашу свест, и ми онда видимо мањи број ствари, али их видимо много боље и јасније. Знамо из свога искуства да су нам слике сећЋања, успомене, биле увек слабе и нејасне, кад год извесним предметима или појавама нисмо поклањали више пажње. Зато без пажње није ни могуће одржавање јасних и трајних успомена. Развијање интелигенције стоји у пропор-