Učitelj

562 Учитељ

Али најинтересантније су оне материнске школе, које: су уређене по систему Марије Монтесори. Овај систем направио je читаву педагошку револуцију у Америци, да су се појавила читава дела, која уздижу тај систем али који га и нападају. Присталице социјалне педагогике сматрају га својим идеалом и истичу га за основ јединствене школе рада, али му је једна осетна махна: што има велики број наставних средстава, који «су за данашње прилике веома скупа

Из материнских школа улази се у основне школе, којих има нижих и виших. Уређење ових виших основних школа доста је интересантно и даје у главном професионално и трађанско васпитање у довољној мери. И материнске и основне школе чине једну целину и спадају под једно оделење Министарства Просвете, а има их државних и приватних.

Број ученика по материнским и основним школама за тоседњих неколико година био је овакав:

Године По државним школ. По приватним Свега 1919. 3 887.594 973.235 4 860.829 1920. 3783.106 926.730 4.709.836 1921. — — 1922. 3.624.485 848.508 4.472.993 1923. 3 456.507 832.158 4,288.665

Као што се из горњега види, број ученика по француским ашколама за неколико последњих година много је опао и ако је Француској придодат Алзас и Лорен. Овоме је најглавнији узрок слаба популација за време рата, економска исцрпљеност и невођење довољно рачуна о похођењу деце у школу.

Ако од горњег броја одвојимо материнске школе од основних, онда ћемо видети да је врло слабо похођење и материнских школа. Тако је било уписано:

Године По државним школ. По. приватним Свега -. 1922. 231.655 31.194 262,849 1923. 280.868 34.776 315.644

Закон о обавезној настави и у Француској се слабо изводи. Да и тамо мога деца не поход школу као и код нас, види се из ових цифара: Казали смо да је 1922 год. било уписано по школама 4,472.993 ученик и од тог броја похозило је школу 4,054.923 ученика. Значи да је те године изостало од школе 418 070 ученика. Године 1923 било је уписано 4,288 665