Učitelj

Др. Отокар Хлуп 539

дају обавештења само о тренутном стању, а не о правом квалитету дотичне појаве.

Поред тога Хлуп упозорава на тежње данашњих психолога и против њих ставља захтев индивидуалне анализе. Сталне индивидуалне особине имају праву вредност, јер се на њима тек може засновати прави рад.

Хлупова упозоравања су важна, јер износе многе слабе стране духовног истраживања. Он уповорује понова енергично на потребу темељне припреме пре започетих експериментисања, да би се избегле опасне површности. Између Хлупове анализе душевних особина и тестова не види се пак тако дубок јаз, као што га види Хлуп. Признајемо заједно с њим недостатак тестова, али их не можемо потпуно одбацити. Споје ли се опробани тестови са подробном анализом, како то захтева Хлуп, може се десити, да се истраживања овако са две стране узајамно допуњују. Против тестова нијг ни Хлуп за сад. На крају крајева и он захтева типичне задатке, којим се имају изазвати жељене појаве, а то су ипак тестови.

Могло би се на први поглед утврдити, да последња Хлупова књига: „Развој педагошких идеја у новом веку“ одбацује досадањи његов рад. Али то само на први поглед. Загледамо ли мало ближе, увидећемо логичну зависност између тог дела и осталих ранијих радова. Сваки научни радник треба пре или после да дође на питање о развоју своје дисциплине научне, о тенденцијама, које владају овим развојем, о односу свога рада према раду из осталих области, да би своју сврху достигао, да би се уверио да иде правим пугем, да потпомаже здравом развоју дисциплине.

Егзактно научно становиште ауторово је и у овој књизи јасно изражено.

Остаје нам још да карактеришемо рад проф. Хлупа у целини. i

Као што се јасно види из појединих радова, проф. Хлуп је представник научног педагошког рада. Његов рада није само _ апстрактно теоријски; у свима његовим радовима може се констатовати смер практично васпитни. Његов рад припада експерименталној педагогици. Из области педагогике разрадио је оне одељке, који су захтевали највише труда. Проблем моралног васпитања привлачи се кроз целокупан његов рад.