Učitelj
12 Убли туеољ
— „Taj isti učenik“, kaže Tolstoj — „koji plače što ne ume da opiše klupu, taj isti učenik prekrasno opisuje istoriju „Josifa Prekrasnog“. Primera radi Toistoj navodi dva pismena sastava istog djaka Fedje, koji je bio star deset godina. Prvi je sastav „9 2116. Evo Šla. piše Hedja o Žil:
„Žito raste iz zemlje. U početku ono je zeleno. A kađa poraste, to iz njega poraste klas i njih kose babe. Još biva žito nalik na travu, te ga stoka jede vrlo dobro“.
Toliko je on napisao o žitu, o tome šta mu je poznato, što mu je najbliže. A sada ćemo videti šta piše taj isti djak o složenom, o svome prvom putovanju u veliku okružni varoš Tulu.
=— „Када заш Dio јоб тан“, piše Fedja: — „Imao sam možda 5 godina, čuo sam da ljudi idu u neku Tulu, a ja nisam znao, kakva je to Tula. Tada sam upitao oca. „U kakvu Tuli vi stalno idete? Jeli oma lepa? Tata kaže: „lepa je“. Onda ja кадет: „Тајо, одуеф 1 тепе да мат! ја Тши“. Таја Каге: „dobro, kada dodje nedelja, odvešću te“. Obradovao sam se mnogo, počeo da trčim i skačem po sobi. Posle ovih dana dodje nedelja. Ustanem vrlo rano, a tata već preže konje: jar ožujihy dai Se obučem i oblećem. Čim sam se obukao i izašao u dvorište, Таја već je zapregao konje.
Seo sam u sanke i podjoh. Idemo, iđemo... već smo prošli četrnaest kilometara. Primetio sam visoku crkvu i povičem: „Tato! Gle koliko je visoka crkva“...1 i t.d.
Ko bi rekao, da je pisac prvog i drugog sastava isti djak? Sudeći po prvomce sastavu, to je jedan zakržijali učenik, drugi pak sastav čini utisak jake inteligencije i deskriptivne moći.
Radi većeg uspeha u geografskoj nastavi Tolstoj preporučuje skupljanje poštanskih maraka, filatelizam. Učenik koji se bavi prikupljanjem maraka, saznaće iz geogralije više, nego na školskim časovima. Kao drugo pomoćno sredsivo služi čitanje putovanja. у Moderna pedagogika predvideće do najmanje sitnice rad učiteija sa decom u školi, razradila je takodje veoma potrebno i o pitanjima, ђ,]. Како bi trebalo da učitelj propituje djake i kako bi trebalo da učenik odgovara. |
Da vidimo kako je to bilo u školi Tolistoja. Učitelj nešto ispriča, zatim propituje i skoro svi djaci počinju govoriti odje-
1 Interpunkcija je moja.